arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör - vikariat, Gävle

  • Yrkesroll

    Informatör/Kommunikatör

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 januari

  • Sök jobbet senast

    12 februari

Om jobbet

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

Våra myndighetsgemensamma enheter levererar administrativa tjänster och är ett stöd till Lantmäteriets verksamhetsområden. Här är du med och ser till att vardagen fungerar! Hos oss får du utvecklas i en viktig samhällsfunktion där din kompetens och ditt engagemang är vår främsta resurs.

ARBETSUPPGIFTER

Som vikarie för vår föräldralediga kommunikatör bidrar du till att kommunikation används som ett strategiskt verktyg för att uppnå Lantmäteriets mål på ett effektivt och professionellt sätt.

Du stödjer chefer och andra nyckelpersoner med kommunikationsinsatser utifrån din placering inom verksamhetsområde kommunikation.

En viktig del av tjänsten är att identifiera kommunikationsbehov och planera samt genomföra aktiviteter. Du ingår i olika projekt för att driva målgruppsanpassad kommunikation inom specifika verksamhetsområden, eller för hela Lantmäteriet.

Du samarbetar löpande med övriga kommunikatörer, nyhetsredaktionen och webbredaktörer. I rollen ingår även att delta i ledningsgrupper för vissa av Lantmäteriets myndighetsgemensamma verksamheter. Där blir din uppgift att bidra till ett bra kommunikationsklimat och välfungerande informationsflöden.

KVALIFIKATIONER

Du som söker ska ha högskoleutbildning inom kommunikation, journalistik, PR eller motsvarande. Du har några års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete samt ha arbetat inom offentlig sektor. Du ska även ha erfarenhet av förändringskommunikation samt erfarenhet av att ge kommunikativt stöd till chefer och andra nyckelpersoner.

Det är en merit om du har arbetat med kriskommunikation. Meriterande är också om du har erfarenhet av att arbeta med klarspråk och tillgänglighet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen som kommunikatör är du både samarbets- och lösningsorienterad. Du är drivande och initiativrik, har lätt för att samarbeta med andra och skapa goda relationer. Att ge god service och ha användaren i fokus är en självklarhet för dig. Du gillar när du ställs inför utmaningar och tar dig an uppgifter på ett idérikt, effektivt sätt och levererar med hög kvalitet.

Du ska förstå betydelsen av välfungerande kommunikation internt för att skapa en effektiv och ändamålsenlig verksamhet. God förmåga, kunskap och erfarenhet av att omsätta komplicerade budskap och sammanhang till begripliga och fungerande kommunikationsaktiviteter är också ett krav.

För att lyckas i rollen besitter du en strukturerad, analytisk och kreativ förmåga. Du behöver också ha en välutvecklad förmåga att snabbt kunna identifiera förbättringsområden och genomföra lämpliga aktiviteter som driver utvecklingen framåt.

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med tillhörande säkerhetssamtal kommer att göras i samband med anställning.

ÖVRIGT

Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat på 12 månader med eventuell möjlighet till förlängning.

På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Vi vet att våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Genom att arbeta med jämställdhet och mångfald som självklara delar av verksamheten skapar vi en inkluderande kultur där olikheter är en av våra framgångsfaktorer. I vårt medarbetarskap ingår det att alla medarbetare agerar utifrån vår värdegrund: service, öppenhet och handlingskraft.

Hos oss har du möjlighet att utföra arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Det är verksamheten och gällande regelverk som styr. Vi kallar det den hybrida arbetsplatsen.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.

Urval sker löpande under ansökningstiden.

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.