arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Jurist för utlämnande av allmänna handlingar

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    31 oktober

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2021/058493
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en jurist med stort intresse för utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar till Solna.

Du kommer att vara placerad vid enheten för informationshantering (JR), inom avdelningen för juridik. Vid enheten finns Arbetsmiljöverkets centrala funktion för utlämnande av allmänna handlingar. På enheten arbetar vi också med diarieföring, arkivfrågor, dataskyddshandläggning och förvaltning av myndighetens ärendehanteringssystem Public 360. Vi arbetar just nu med att digitalisera utlämnandeprocessen.

Ditt nya arbete innebär att du:

• gör sekretessprövningar
  • tar emot och svarar på förfrågningar via telefon och mail om att få ta del av allmänna handlingar
  • levererar svar till frågeställaren
  • tar fram information ur myndighetens källor såsom ärendehanteringssystem och framöver även vårt E-arkiv
  • är delaktig i enhetens arbete med ständiga förbättringar
  • är delaktig i projekt kopplade till verksamheten vid behov

Kvalifikationskrav

Du ska ha:
  • akademisk examen inom juridik eller samhällsvetenskap (180 hp) med minst 30 hp förvaltningsrätt eller något som bedöms likvärdigt
  • erfarenhet av sekretessprövningar
  • erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem
  • goda kunskaper om lagar och förordningar som styr hanteringen av handlingar i offentlig förvaltning
För att lyckas i uppdraget ska du vara pedagogisk, serviceinriktad och ha en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du tar initiativ, är noggrann och har god förmåga att planera och organisera ditt arbete.

Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta i grupp men också att arbeta självständigt. Du har förmåga att sätta dig in i och förstå myndighetens verksamhet. Du kan hantera stressiga situationer.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

• juristexamen
  • erfarenhet av ärendehandläggning vid statlig myndighet
  • god kännedom och erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360
  • erfarenhet av att utveckla rutiner, arbetssätt med mera.

Mer om anställningen

Anställningen är en visstidsanställning på 9 månader, på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor

Kontakta Sara Tedebrand Frant chef för enheten för informationshantering, Fackliga kontaktpersoner är Anna Bergman Åberg för Fackförbundet ST, Johanna Karhu Gjertz för Saco och Jenny Bengtsson för SEKO. Samtliga nås via växel: telefon 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 31 oktober 2021
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen

Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. Vi samverkar med ett flertal andra myndigheter och verk, vi ansvarar för registratur och dokumenthantering och vi utför juridisk, formell och språklig granskning av förslag till våra föreskrifter.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Enligt avtal

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/tillsvidare Tillsvidare