arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Junior IT-supporttekniker

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    21 november

  • Sök jobbet senast

    17 december

Om jobbet

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet med cirka 280 medarbetare. Vi sitter i lokaler belägna i centrala Sundbyberg. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete, både på nationell och internationell nivå. Produktion och användning av kemikalier kan orsaka hälso- och miljöproblem. Därför har Kemikalieinspektionen i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. I det arbetet behöver vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar utveckling.

Vi söker nu en junior IT-supporttekniker att stärka upp vår Servicedesk och som vill vara med på vår IT-resa där vi har många spännande och utmanande saker framför oss inkl. nästa steg inom moln- och digitalisering.
IT-enheten ansvarar för att Kemikalieinspektionen har det systemstöd som behövs för att myndigheten kan bedriva och utveckla en ändamålsenlig verksamhet i linje med myndighetens uppdrag. IT-enheten ansvarar även för IT-strategiska frågor och ingår i Sekretariatet för Ekonomi och Administrativt stöd.

I IT-enheten ingår funktioner för Servicedesk, Klienthantering, Drift & Infrastruktur, IT-säkerhet, Projektledning & Upphandling, Systemförvaltning & Utveckling, vilken normalt är utlagt på 3:e part. Vi är idag 9 medarbetare på IT-enheten som tillsammans med våra partners arbetar för att skapa värde och ge våra kunder och verksamhet bästa möjliga service.
Vår drift- och systemmiljö bygger på Microsoft-teknik där vi har både standard och egenutvecklade system.

ARBETSUPPGIFTER

Som IT-supporttekniker kommer du hjälpa verksamhetens användare med IT-relaterade frågor och stöd. Du kommer jobba nära en erfaren IT-supporttekniker - ansvarig för Servicedesken - samt har ett tätt samarbete med övriga medarbetare inom IT-enheten.

Dina arbetsuppgifter:
  • Bemanna vår Servicedesk och agera 1st line support
  • Hantera inkommande supportärenden (ärendehanteringssystem Easit) och hjälpa användare på plats
  • Hantera och administrera vår Windows 10-plattform inklusive felsökning, konfiguration och applikationshantering
  • Installera och hantera datorer (Windows 10), skärmar, mobiltelefoner (iPhone), konferensutrustning samt tillbehör. Vi använder Intune och Apple DEP.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har erfarenhet från IT-supportarbete och gärna arbetet på en Servicedesk.
Du behöver ha minst avslutad gymnasial utbildning och gärna med IT-inriktning. Du har goda kunskaper inom Windows10, Active Directory och gärna Microsoft Exchange, Skype för företag och Office-paketet. Du har grundläggande kunskaper inom nätverk, server, IT-säkerhet.
Du känner till ITIL, har ett brett teknik-intresse och hungrig att lära och utvecklas.
Det är meriterande om du är certifierad inom Microsoft-området. Likaså är det meriterande om du har erfarenheter av molnbaserade IT-tjänster såsom Microsoft Azure, Intune och Office365.

Som junior IT-supporttekniker hos oss arbetar du tätt tillsammans med Servicedeskansvarig där ni tillsammans planerar och utvecklar arbetet i Servicedesk, där vi också ser att du behöver ta en aktiv roll. Vidare är du social, serviceinriktad och arbetar på ett strukturerat och noggrant sätt. I din roll kommer du ha många kontakter både inom och utanför IT-enheten vilket ställer krav på dig att ha en hög samarbets- och kommunikationsförmåga, samt att du gillar att dela med dig av dina kunskaper. Vi strävar efter att ha en hållbar arbetsmiljö med en anpassad arbetsbelastning och med normala arbetstider. Ibland har vi dock arbetstoppar, då behöver du vara stresstålig och ha förmåga att prioritera och fokusera på vad som är viktigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du ser problemlösning som något kul och utvecklande och brinner för att ge en bra service till dina kunder. Du tycker lika mycket om att arbete självständigt som tillsammans i ett team och du har förmåga att behålla lugnet även under stressade situationer när arbetsbördan kan vara hög. Du kan förmedla information på ett vänligt, tydligt och pedagogiskt sätt.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT

På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Anställningen är tidsbegränsad till ca 1,5-2 år.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.