arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Integrationsspecialist till Länsstyrelsernas IT-avdelning

  • Yrkesroll

    IT-strateg

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 mars

  • Sök jobbet senast

    23 april

Om jobbet

Vi behöver fler teknikhjältar som kan hjälpa oss utveckla digitala lösningar för ett hållbart samhälle. Är du en av dem?

Utmanande och utvecklande uppdrag tillsammans med prestigelösa och tillgängliga kollegor. En arbetsgivare med fokus på både ett hållbart arbetsliv och en samhällsgärning att vara stolt över. En möjlighet att arbeta med tekniska lösningar som påverkar hela samhället. Hur låter det?

Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus. Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framförallt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå.

Länsstyrelsernas IT-avdelning är nationell och jobbar för våra 21 länsstyrelser i Sverige och alla 6800 användare.

ARBETSUPPGIFTER

Som Integrationsspecialist hos oss på Länsstyrelsernas IT-avdelning kommer du att arbeta inom förvaltning och utveckling av våra integrationslösningar tillsammans med kunniga kollegor. Du har en ledande roll och är ansvarig för den tekniska integrationsplattformen och dess utveckling, samt bidrar med att ta fram lösningar utifrån verksamhetens behov. I detta ingår bland annat att:
  • Planerar, leda och följa upp arbetet inom ditt ansvarsområde och att arbetsleda ditt team
  • Omvärldsbevaka ditt specialistområde och aktivt bidrar i standardiseringsarbetet, bland annat gällande utvecklingen av API:er
  • Ta ansvar för att dela vidare din kunskap och framtaget material med dina kollegor
Du kommer att ha spännande samarbete både med leverantörer och andra myndigheter och kommer också till viss del vara delaktig i daglig drift och förvaltning. Digitalisering är en stark drivkraft för Länsstyrelserna och i takt med den ökar vår myndighetssamverkan, som även påverkas av EU-gemensamma lösningar, samt utvecklingstakt av e-tjänster som riktar sig både till medborgare och företag.

Vi har en distribuerad IT-organisation med personal placerad över hela landet. För denna tjänst är stationeringsorterna: Göteborg, Karlstad, Mariestad eller Luleå.

Arbetet kan innebära innebär en del resor mellan de olika verksamhetsorterna i Sverige.

Anställningen är säkerhetsklassad och därmed krävs svenskt medborgarskap.

KVALIFIKATIONER

Du har arbetslivserfarenhet och aktuell kompetens om:
  • Universitets- eller högskoleutbildning som systemvetare/dataingenjör eller erfarenheter/kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga
  • Bred, teknisk kompetens inom integrationsteknik
  • Erfarenhet av integrationsutveckling i komplexa miljöer
  • Kunskap inom programmering, Python eller likvärdigt
  • IIS och Webservice
  • Svenskt medborgarskap och flytande språkkunskaper i svenska

Meriterande arbetslivserfarenhet och kompetens är:

• Kunskap om integrationsprodukter. (Länsstyrelsen använder idag Spridnings- och hämtningssystem - SHS och Ciceron Integration Service - CIS)
  • Förmåga att se integrationen i sitt sammanhang och verksamhetens krav och nytta
  • Kunskap om REST-API och API-management
  • Erfarenhet från offentlig sektor
  • Erfarenhet av handläggningssystem och/eller ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av applikationsutveckling, .NET, ASP.NET, C# etc.

Personliga egenskaper:

För att trivas och lyckas i rollen som integrationsspecialist har du en god förmåga att skapa och utveckla goda relationer och arbetar på ett strukturerat och organiserat sätt. Då du ansvarar för vår integrationsplattform krävs det att du är initiativtagande, drivande, lyhörd och målorienterad. Du kan planera aktiviteter utifrån verksamhetens behov och har med fördel en positiv inställning i din kommunikation till andra kollegor.

I rollen ingår det att omvärldsbevaka inom ditt område och därför tror vi att du är öppen för nya lösningar och har intresse av att lära dig nya saker.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning.

ÖVRIGT

I den här rekryteringen samarbetar vi med Experis IT. Sista ansökningsdag är den 23 april 2021. Välkommen med din ansökan, urval och intervjuer sker löpande.

Du kommer att bli anställd som systemspecialist.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • IT-strateg

Lön

Månadslön Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Dagtid. 40 tim./vecka, flexibel arbetstid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.