arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inspektör funktionshinderområdet Örebro

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 november

  • Sök jobbet senast

    15 december

Om jobbet

IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning mitt finns i Örebro och har Uppsala, Gävleborgs, Västmanlands, Dalarnas, Värmlands, Örebro och Södermanlands län som sitt tillsynsområde.

Vi har utifrån pågående rekryteringsprocess behov av kompetens inom funktionshinderområdet.

 

IVO-Inspektionen för vård och omsorg

IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. IVO har omkring 700 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och två myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.

Rollen som inspektör


Som inspektör i myndigheten kommer du att handlägga och utreda olika typer av ärenden inom IVO:s tillsynsområde. Du kommer att upprätta beslutsförslag och arbeta med uppföljning för att säkerställa att beslut följs. Inspektioner i olika verksamheter ingår i arbetet. Kontakter med patienter, brukare och närstående, vårdgivare, huvudmän och personal, allmänheten och media är en del av arbetet. Inspektioner i verksamheterna är en stor del av tillsynsarbetet och innebär därför frekventa resor.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har
  • Socionomutbildning eller motsvarande
  • flerårig och aktuell erfarenhet av funktionshinderområdet
  • erfarenhet av analys/utredningsarbete        
  • körkort B då arbetet innebär en hel del resor inom regionen
 

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Du är intresserad av utvecklingsarbete och vill bidra till utvecklandet av nya tillsynsmetoder och arbetssätt. Du arbetar självständigt, men tycker även om att vara en del av en arbetsgrupp. Du har god förmåga att formulera skrivelser och beslut samt kan kommunicera resultatet av ditt arbete både internt och externt. Vidare ska du ha ett intresse för och kunskap om vad som händer i omvärlden och kunna applicera det på ditt arbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Örebro.

Hur du ansöker


Märk din ansökan med dnr2.1.1-42598/2019 Sista ansökningsdag är den 15 december. Bifoga personligt brev och CV.

Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

För frågor om tjänsten vänligen kontakta enhetschef Annika Algeblad 010-788 5457. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta HR-specialist Petra Fredriksson, 010-788 54 51.

Fackliga kontaktpersoner är Madelene Spinord Semenets , SACO, 010-788 50 76, Karin Dahlberg, Vårdförbundet, 010-788 54 13 och Lena Nyberg Fackförbundet ST, 010-788 54 12.

 

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

 

Välkommen med din ansökan!