arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Informationshanteringsstrateg till Arbetsmiljöverket

  • Yrkesroll

    Informationsspecialist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 januari

  • Sök jobbet senast

    31 januari

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2021/000107

Vill du bidra till och utveckla en rättssäker informationshantering hos Arbetsmiljöverket? Då kan rollen som informationshanteringsstrateg vara något för dig.

Vi söker en informationshanteringsstrateg till Solna som kommer att ha en nyckelroll i att skapa metoder för att styra och säkerställa kvaliteten på myndighetens informationshantering.

Arbetsmiljöverket har en stor efterfrågan på sin information och vi behöver göra den sökbar nu och för framtiden. Som informationshanteringsstrateg kommer ditt fokus vara att skapa ordning och sökbarhet till myndighetens information, såväl i våra digitala kanaler, som i våra olika ärendehanteringssystem.

Du kommer att vara placerad vid enheten för informationshantering, inom avdelningen för juridik. Vid enheten arbetar vi med diarieföring, arkivfrågor, utlämnande av allmänna handlingar, dataskyddshandläggning och förvaltning av myndighetens ärendehanteringssystem Public 360. Du kommer att arbeta nära enhetens dokumentcontroller, arkivarier, samordnare och verksamhetsutvecklare.

Ditt nya arbete

Som informationshanteringsstrateg kommer du att utveckla och förvalta vår informationsredovisning/klassificeringsstruktur. Arbetet innebär bland annat att kravställa en rättssäker digitalisering och sökbarhet till digital information över tid. Du kommer att utarbeta och förvalta myndighetens informationshanteringsplaner samt modell för metadata och taggning av information.

Du kommer även att förvalta styrdokument kopplat till informationshantering, samt ge råd och stödja myndigheten i informationshanteringsfrågor. I tjänsten ingår även att delta som informationshanteringsexpert i myndighetsgemensamma fora.

Kvalifikationskrav

Du ska ha:
  • högskoleexamen där minst 60 poäng arkiv- och informationsvetenskap ingår.
  • dokumenterad erfarenhet av att driva projekt inom informationshanteringsområdet, processbaserad arkivredovisning och hantering av digitala informationsflöden.
  • erfarenhet av att ta fram strategier och rutiner
  • minst fem års erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
För att lyckas i uppdraget måste du ha en hög samarbetsförmåga då vi inom enheten arbetar i team. Du behöver även kunna arbeta självständigt, vara drivande och ta initiativ. Du är noggrann och har en god förmåga att planera, och organisera ditt arbete.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av arbete med att utveckla metadata
  • utbildning inom projektledning
  • erfarenhet av att ta fram utbildningsmaterial
  • erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystem.
  • erfarenhet av och intresse för digitalisering

Mer om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor

Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand-Frant, tel: 010-730 9523. För mer information om rekryteringsprocessen, kontakta Jefferson Wells (fd. Experis) rekryteringskonsult Katarina Thomasson, tel 070 231 28 05. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Nils Byfors, tel: 010-730 9159, för ST Anna Bergman Åberg, tel: 010-730 9944 och för SEKO Jenny Bengtsson, tel: 010-730 94 71

Arbetsmiljöverket samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells (fd. Experis) och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2021
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen

Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Informationsspecialist

Lön

Enligt avtal

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/tillsvidare Tillsvidare