arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till Enheten Granskning och Kontroll i Norrköping

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 november

  • Sök jobbet senast

    18 november

Om jobbet

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 12 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. 

Den 1 oktober öppnade Arbetsförmedlingen en ny enhet, enheten Granskning och kontroll i Köping.

Nu utökar vi vår verksamhet med två nya kontor, ett i Norrköping och ett i Falun, med uppstart i februari/mars 2020. Den nya enheten ska stegvis ta över kontrolluppdraget som tidigare legat på arbetsförmedlarna. Norrköping och Falun kommer vardera ha ca 100 medarbetare. Denna annons riktar sig för tjänst som handläggare i Norrköping.
Vi ser gärna att du som har företräde till återanställning hos arbetsförmedlingen söker denna tjänst.

Enheten ska jobba med kontrolluppdraget för alla arbetssökande, det vill säga de som har ersättning från a-kassan, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning.

Handläggare på enheten kommer att granska aktivitetsrapporter utifrån kontrollperspektivet, samt göra bedömningar i kontrollärenden. Handläggarens uppgift kommer att vara att utifrån givna ramar avgöra om ett meddelande ska skickas till en arbetslöshetskassa eller till enheten Ersättningsprövning för beslut om sanktion.

I rollen ingår att:


sammanställa relevant underlag utifrån underlaget bedöma om ett meddelande ska skickas skapa och skicka meddelanden, inklusive underlaget för bedömningen vidarebefordra information som bedöms som relevant i förmedlingsärende och som framkommer i kontrollärendet. sköta intern och extern kommunikation i kontrollärendena

För att trivas i rollen ska du:


ha förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat utan att tappa fokus på kvalitet förstå vikten av att jobba i enlighet med de regelverk som Arbetsförmedlingen styrs av. ha förmåga att sätta saker i sitt sammanhang och förstå helheten kunna arbeta självständigt ha god förmåga att sköta och sortera information gärna arbeta processorienterat och strukturerat, ha sinne för detaljer och vara noggrann. ha god förmåga att samarbeta

Grundläggande kvalifikationskrav:


Godkänd gymnasieutbildning

Minst två års arbetslivserfarenhet


Utöver kraven ovan kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet för befattningen

Övrigt


I rekryteringsprocessen kommer personlighetstest att användas

Ansökan


Välkommen in med din ansökan senast 18 november 2019. Tänkt tillträde under februari/mars 2020. Introduktionsutbildning genomförs under 2-3 veckor. Intervjuer kommer ske löpande.

För frågor och info, e-post: egk.norrkoping@arbetsformedlingen.se

 

 

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.