arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till Arbetsmiljöverkets svarstjänst

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 maj

  • Sök jobbet senast

    28 maj

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2020/029500
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Enhetens uppdrag är att via telefon och e-post besvara och vägleda i frågor av allmän karaktär och ta emot tips från frågeställare som rör Arbetsmiljöverkets ansvarsområde. Närmare två tredjedelar av våra frågor kommer in via telefon och totalt hanteras närmare 50 000 ärenden/år. Frågeställarna kan vara arbetsgivare, skyddsombud och arbetstagare. En viktig del av enhetens uppdrag är att återföra kunskaper och erfarenheter till Arbetsmiljöverket övriga verksamhet. Det ökar kunskapen i hela myndigheten. I arbetet ingår också att vara delaktig i det löpande förbättringsarbetet och vara öppen för andra uppdrag kopplat till det.

Handläggare till svarstjänst

Dina arbetsuppgifter innebär att besvara och vägleda i frågor av allmän karaktär som rör Arbetsmiljöverkets ansvarsområde via telefon och e-post. De frågor som kommer till oss är varierande och berör olika aspekter av arbetsmiljön, så som teknik, organisatorisk och social arbetsmiljö, kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker, samt våra E-tjänster. På sikt kan du även få ansvar för något av våra frågeområden.

Kvalifikationskrav

Du ska ha:
  •  högskoleutbildning om minst 3 år inom relevant område, eller annan eftergymnasial utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig
  •  goda kunskaper i Officepaketet
  •  erfarenhet av att hantera stora mängder information
  •  erfarenhet av att bemöta människor i olika situationer med en hög servicenivå
  •  mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  •  goda kunskaper i engelska i tal och skrift
För att lyckas i uppdraget behöver du ha intresse för arbetsmiljöfrågor, vara nyfiken och trivas med ett ständigt lärande. Du har en känsla för service och du kan ta till dig och förmedla kunskap, både via telefon och i skrift. Eget ansvar är naturligt för dig. Du har en god samarbetsförmåga och arbetar lika bra självständigt som i grupp. Som person är du social, strukturerad, flexibel och trivs på en arbetsplats som ständigt utvecklas. Du kan även prioritera vid tillfälliga arbetstoppar. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

• juridiska kunskaper i form av erfarenhet att tolka lagtexter och regelverk
  •  kunskaper inom arbetsmiljöregler
  •  erfarenhet av att kommunicera med människor via telefon och e-post
  •  en bakgrund inom teknik eller något naturvetenskapligt område.

Mer om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Mölndal. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/om oss/jobba hos oss.

Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald - olika perspektiv gör oss bättre. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor

Frågor om anställningen besvaras av tf enhetschef Johanna Gustafsson. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Benjamin Faghih, för ST Albin Bäckehag och för Seko Jenny Bengtsson.
Samtliga kan nås via vår växel 010-730 90 00.
 
Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2020
Ansök genom att klicka på länken nedan. Ange diarienummer i din ansökan. Urval sker löpande. Arbetsprov kan begäras. Intervjuer kommer att genomföras i Mölndal.

Om avdelningen

Avdelningen för administration och analys ansvarar för fyra av Arbetsmiljöverkets totalt nio verksamhetsområden: styra verksamheten, ge verksamhetsstöd, bedriva analysarbete och att hantera transfereringar.

Om myndigheten

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Tillsvidare