arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom beskattning av företag och privatpersoner

  • Ort

    Eskilstuna

  • Yrkesroll

    Skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 maj

  • Sök jobbet senast

    24 maj

Om jobbet

Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet

Du arbetar med handläggning av beskattningsärenden för såväl privatpersoner som företag. I arbetet ingår t ex att granska underlag för inlämnade deklarationer, att utreda och informera, att fatta beslut i skatteärenden samt annat förebyggande arbete och service. Du arbetar även med företagsregistrering och nya händelser. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Arbetet innebär många externa kontakter via telefon, skriftligen och via personliga möten. Innehåll, bredd och komplexitet i arbetet avgörs av verksamhetens behov och din kompetens.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Vi arbetar teambaserat och du ingår i ett team där du förbättrar och utvecklar verksamheten tillsammans med dina kollegor. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 18 Eskilstuna Västerås inom Skatteavdelningen, med placering i Eskilstuna.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:


- vara öppen för förändringar
- kommunicera enkelt och begripligt i tal och skrift på svenska
- ha god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
- vara produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo mot uppställda mål.  

Du ska även ha:


- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik.

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Skatteverket och/eller aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från annan myndighet där du arbetat med kvalificerat utredningsarbete. Det är även önskvärt om du har aktuell erfarenhet av arbete inom ekonomi- eller juridikområdet, exempelvis från revisions- eller redovisningsbyrå eller företag med ekonomihantering.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner

Josefin Fernandez, sektionschef

010-576 46 34


Annika Kjerrman, hr-specialist rekrytering

010-574 96 14


Jesper Österberg, hr-specialist rekrytering

010-575 02 45