arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare för tillsyn av energideklarationer

  • Ort

    Karlskrona

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 december

  • Sök jobbet senast

    20 januari

Om jobbet

Boverket är den nationella myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende. Vi har regeringens uppdrag att leda arbetet med ett hållbart samhällsbyggande till nytta för medborgarna. Boverket fick inför året utökade uppdrag inom digitalisering, inomhusmiljö och arkitektur. Idag arbetar cirka 300 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.

ARBETSUPPGIFTER

På Tillsynsenheten arbetar vi bland annat med marknadskontroll av byggprodukter, tillsyn över att energideklarationer upprättas samt tillsyn av kommunernas hantering av bostadsanpassningsbidraget för personer med funktionsnedsättning.

Till enheten söker vi nu en ny medarbetare som under 2019 ska förstärka arbetet med energideklarationer. Tjänsten innebär att arbeta som handläggare inom tillsyn av energideklarationer. Det innebär att du kommer att ta fram föreläggande för byggnader som inte energideklarerats och att följa upp tillsynsärendena i Boverkets ärendesystem för tillsynen av energideklarationerna. Arbetet innebär även att medverka i arbetet med utveckling av ärendesystemet som används i arbetet.

I arbetsuppgifterna förekommer mycket kontakt med byggnadsägare, energiexperter och allmänheten, exempelvis genom att svara på frågor om bestämmelserna om energideklarationerna och om tillsynen. I arbetet ingår även att delta i arbetet med innehållet på webbsidor för energideklarationer på Boverkets webbsida.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har en akademisk utbildning, alternativt en annan eftergymnasial utbildning tex. inom energiområdet, som är relevant för arbetet. Vi tror att du är i början av din karriär, nyutexaminerad eller med något års arbetslivserfarenhet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av tillsynsarbete samt om du har arbetat inom kommunal eller statlig förvaltning. Det är också meriterande om du har god kunskap om registerhantering och kunskap om exempelvis Lantmäteriets fastighetsregister.

Handläggningen innebär myndighetsutövning, vilket medför krav på saklighet, professionalitet och en hög grad av service. Det är av stor vikt att du kan kommunicera tydligt och pedagogiskt både i tal och skrift med såväl privatpersoner som personer inom branschen. För att trivas i rollen krävs att du är noggrann, metodisk och självgående, samt har en mycket god samarbetsförmåga. Vi fäster stor vikt vid dessa personliga egenskaper.

ÖVRIGT

För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruits Offentliga jobb. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen, och kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du
skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner

Cecilia Ljungberg

0455-35 32 80