arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare - arbeta med säkerhetsrelaterade frågor vid polisenheten

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 juli

  • Sök jobbet senast

    14 augusti

Om jobbet

Polisenheten, Justitiedepartementet
Har erfarenhet av arbete med säkerhetsrelaterade frågor med koppling till Säkerhetspolisens verksamhet? Vill du få möjligheten att arbeta med komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelsen på helheten? Då kan det vara dig vi söker till rollen som handläggare med ansvar för bland annat frågor som rör kontraterrorism, hybrida hot och cybersäkerhet. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på polisenheten får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för frågor som gäller polisverksamhet i allmänhet och styrningen av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. Enheten ansvarar också för bevakning och utveckling av internationellt polissamarbete.

Din vardag kommer att vara omvärldsstyrd och du kommer ha ett starkt fokus på att analysera och leverera snabba och högkvalitativa underlag i polisiära frågor, med fokus på bland annat kontraterrorism, hybrida hot och cybersäkerhetrelaterade frågor. I din roll kommer du självständigt att handlägga ärenden och bidra till styrning och utveckling av Polismyndighetens nationella och internationella verksamhet bland annat genom framtagande av underlag inför myndighetsdialoger, regleringsbrev och särskilda uppdrag. Du kommer även att ta fram och analysera underlag inför regeringens ställningstagande och tillsammans med professionella och kunniga kollegor bistår du regeringen och utför ett betydelsefullt arbete som bidrar till Sveriges utveckling. Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans.

Internationella inslag ingår då arbetet är gränsöverskridande. Du har därmed både täta kontakter med andra relevanta enheter inom departementet och Regeringskansliet, andra myndigheter och ibland även andra staters motsvarigheter. Tillsammans med professionella och kunniga kollegor utför du ett meningsfullt arbete som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Läs mer på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har en akademisk examen, exempelvis juridisk eller samhällsvetenskaplig, samt längre erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan myndighet. Du har även flera års erfarenhet av arbete med säkerhetsrelaterade frågor med koppling till Säkerhetspolisens verksamhet. Har du erfarenhet av myndighetsstyrning och/eller erfarenhet av EU-arbete är det meriterande.

Dina egenskaper

För att trivas i rollen som handläggare på polisenheten behöver du kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är van att driva egna processer framåt och har en god analytisk förmåga då frågorna vi hanterar ofta är av komplex natur. Du arbetar bra med andra människor, har lätt för att knyta kontakter och kan argumentera på ett smidigt och lyhört sätt. I händelsernas centrum får du vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet. Du är en van skribent och har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla i stringenta muntliga föredragningar anpassade till mottagaren. I en informations- och mötesrik verksamhet som vår, förutsätter vi att du är bekväm med både svenska och engelska som arbetsspråk.

Övrigt

Vi erbjuder minst en tillsvidareanställning, som inleds med sex månaders provanställning samt eventuellt också en tidsbegränsad anställning om ca 2 år.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

I denna rekrytering kan urvalsprocessen komma att kompletteras med arbetsprov.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Göran Millbert som är enhetschef, på 08-405 38 30. Vill du veta mer om hur det är att arbeta på polisenheten kan du läsa mer här: Möt en medarbetare. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 14 augusti.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat