arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Hälsoekonom

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 januari

  • Sök jobbet senast

    21 januari

Om jobbet

Svensk hälso- och sjukvård står inför en tid med stora förändringar och utmaningar. Socialstyrelsen har en viktig roll genom att följa upp och analysera utvecklingen samt ge stöd till verksamheter inom vård och omsorg. Nu söker vi en hälsoekonom eller nationalekonom för att vidareutveckla myndighetens arbete med hälsoekonomiska analyser som bidrar till nyttan för den enskilde och samhället.
Tjänsten är placerad på enheten för specialiststöd 2 som ingår i avdelningen för analys.
Avdelningen kartlägger, följer upp, utvärderar, analyserar och prognosticerar utvecklingen inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Analyserna används för prioriteringar och ligger till grund för insatser i form av normering, vägledning och stöd i myndighetens arbete med kunskapsstyrning. Avdelningen ansvarar också för samordning av myndighetens enkätundersökningar samt för att ge stöd i form av konsekvensanalyser och samhällsekonomiska kostnadsanalyser.

Du kommer att arbeta i Socialstyrelsens hälsoekonomiteam där vi gör konsekvensutredningar samt hälso- och samhällsekonomiska analyser kopplade till hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Myndigheten erbjuder ett kvalificerat och varierat arbete samt goda utvecklingsmöjligheter.

Arbetsuppgifterna består framför allt i att analysera effekter och konsekvenser av förändrade föreskrifter enligt förordningen om regelgivning, och förslag på förbättringsåtgärder inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Det är vanligt att man arbetar i projektform där kompetenser samlas från olika professioner. Vårt arbete präglas av nära samverkan internt och med externa nätverk. Det är därför viktigt att du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och intresse av att bygga nätverksrelationer. Du kommer även att utveckla analysarbete i nära samarbete med andra professioner inom och utanför myndigheten för att bidra till samhällsnyttan. Då vi är en arbetsplats i utveckling finns därför möjlighet att påverka framtida arbetssätt och processer.

Socialstyrelsen erbjuder dig

• ett kvalificerat och utvecklande arbete där du får möjlighet att lära dig mer om svensk hälso- och sjukvård
  • möjlighet att vara med och utveckla förutsättningarna för att hälso- och sjukvården ska kunna bidra till bättre hälsa för hela befolkningen
  • en arbetsplats i utveckling där det finns möjlighet att påverka framtida arbetssätt och processer
  • möjligheten att genomföra analyser i nära samarbete med andra professioner inom och utanför myndigheten för att bidra till samhällsnyttan.

Vi söker dig som har

• högskoleutbildning inom hälsoekonomi, nationalekonomi eller motsvarande
  • erfarenhet av utredningsarbete och konsekvensutredningar
  • kunskap om verksamhet inom vård och omsorg och offentlig verksamhet
  • goda kunskaper i svenska och engelska samt god förmåga att kommunicera resultat muntligt och skriftligt.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du behöver vara analytisk och problemlösande och kunna arbeta såväl självständigt som i multiprofessionella team. Av den anledningen är det också viktigt att du är samarbetsinriktad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har

• erfarenhet av hälsoekonomiska analyser
  • erfarenhet av att arbeta med kvantitativ analys; exempelvis inom ekonometri eller statistik
  • kunskap om R, SAS, STATA eller liknande statistikprogram.

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Tjänsten är placerad på enheten för Specialiststöd 2 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare eller hälsoekonom.

Välkommen med din ansökan senast den 21 januari 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-39136/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Björn Nilsson.
Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Mån lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat