arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Förundersökningsledare till PKC, Polisregion Nord, Boden

  • Yrkesroll

    Inspektör, Polisen

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 juni

  • Sök jobbet senast

    27 juli

Om jobbet

Polisregion Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län, har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen.

Polisens Kontaktcenter (PKC) i Region Nord är ett av sju kontaktcenter i landet, sektionen är lokaliserad i Boden och Luleå och hanterar inkommande samtal till 114 14 från medborgare i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

PKC har i uppdrag att ge snabb och rättssäker service till medborgarna utifrån ett 24-timmarskoncept. Våra möten med kunderna ska präglas av tillgänglighet, engagemang och effektivitet som är nyckelord i Polisens värdegrund.

ARBETSUPPGIFTER

Som Förundersökningsledare på PKC är det brottsutredande uppdraget i fokus och det innebär i form av arbetsuppgifter bland annat att:
  • ansvara för, initiera åtgärder och ta beslut i de ärenden som inkommer till PKC, Region Nord
• arbetsleda operatörer i samband med handläggning av ärenden
  • administrativt fördela ärenden till den organisatoriska enhet som enligt brottskatalogen har ansvaret för den fortsatta handläggningen av ärendet
• skapa dialog och delaktighet tillsammans med mottagande utredningsjourer, utredningsavdelningar, Regionsledningscentralen (RLC) samt övriga medarbetare i Regionen
  • kvalitetssäkra avrapporteringen samt stödja avrapporterande operatörer och ta de nödvändiga initiala besluten gällande förstahandsåtgärder i brottsutredningar
• i förekommande fall tillämpa reglerna om förundersökningsbegränsning och åtalsprövning i tidigt skede

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
  • polisexamen och/eller högskoleexamen inom juridik eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämpligt
• erfarenhet av och kunskap om brottsutredningsarbete, brottsutredningsprocessen och bevisvärdering
  • god kunskap om polismyndighetens uppdrag, mål och styrdokument
• goda kunskaper i polisens utredningsverktyg, DUR 2
  • mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och i skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Meriterande
  • minst två års bred erfarenhet av att utreda brott; allt från brott av enkel beskaffenhet till grova brott
• erfarenhet av förundersökningsledning i brottsutredningar
  • examen från nationell förundersökningsledarutbildning

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har:
  • mycket god förmåga att strukturera, planera och prioritera utifrån ärendeflödet
• god förmåga att kunna växla tempo, fatta beslut och skapa gemensamt synsätt på prioriteringar
  • en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga samt coachande arbetssätt
• förmåga att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang och kan ta tillvara medarbetarnas kunskap för att utveckla verksamheten
  • lösningsinriktat och flexibelt synsätt och kan hantera flera frågor parallellt
Vidare har du förmåga och kapacitet att deltaga och vara aktiv i utvecklingsarbetet av PKC. Du har en positiv energi, ser möjligheter framför hinder och bidrar till en god stämning på arbetsplatsen.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Placeringsort: Boden.

Anställningen hos Polismyndigheten kommer att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Hur du ansöker:

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 juli 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inspektör, Polisen

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Funktionen innebär periodplanerad arbetstid som sträcker sig från kl. 06.30 22.30 måndag söndag. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse.