arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Forskningsingenjör inom mjukvarudesign och utveckling

  • Ort

    Norrköping

  • Yrkesroll

    Mjukvaruutvecklare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 juli

  • Sök jobbet senast

    2 augusti

Om jobbet

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion, där vi ligger i världsfronten av forskningen, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare för vidareutveckling och kvalitetssäkring av centrets mjukvaruplattformar och vi söker nu en till två kvalificerade forskningsingenjör inom mjukvarudesign och utveckling för immersiv visualisering och interaktion med autonoma system.

Dina framtida arbetsuppgifter

Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för immersiva miljöer (VR/AR) och storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av stora automatiserade system och med digitala tvillingar. I de aktuella projekten studerar vi framtida scenarios med drönare och autonoma roboktiksystem och olika interaktionsmetoder (touchbord, VR med HMD och storskaliga displaysystem). Du kommer därför att samarbeta med olika forskargrupper, och deras samarbetspartners, för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine men vi kommer även att integrera back-end lösningar för behandling av data. Open Scene Graph används också i ett av projekten.

Din framtida arbetsplats

Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.

Dina kvalifikationer

Vi söker nu ingenjörer som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå samt för storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa displaysystem. Vi tror också att du har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom mjukvaruarkitektur och programmeringsmetodik samt kollaborativ utveckling. Du har en civilingenjörsexamen eller motsvarande med dokumenterad erfarenhet av programmeringsprojekt. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ.

Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande. Erfarenhet av spelmotorer, särskilt Unreal Engine, är extra meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningens omfattning

Heltid, provanställning kan komma att tillämpas.

Tillträde

Hösten 2019, enligt överenskommelse.

Lön

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.

Fackliga kontaktpersoner

För kontakt med fackliga kontaktpersoner se nedan.   

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2 augusti 2019. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Lika villkor

Flertalet av våra forskningsingenjörer inom institutionen för teknik och naturvetenskap är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner

Patric Ljung, Enhetschef, Universitetslektor

011-363252

patric.ljung@liu.se


Martina Klefbeck, HR partner

martina.klefbeck@liu.se