arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare till sjukförsäkringen i Stockholm

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 augusti

  • Sök jobbet senast

    1 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan söker Försäkringsutredare till avdelningen för sjukförsäkring i Globen, Stockholm

På Avdelningen för sjukförsäkring arbetar 4 000 medarbetare fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Olika personer har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som Försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om samt att marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation av vad som händer i alla ärenden samt utbetalning av ersättning.

I rollen som Försäkringsutredare möter du personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev och e-post. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordnande rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i olika möten tillsammans med den enskilde och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare.

Som Försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • är handlingskraftig

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
  • har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster som Försäkringsutredare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del av urvalsarbetet. Vi ber dig bevaka din e-post under hela rekryteringsprocessen.

Intervjuer är planerade till v 39-40

Kontaktpersoner


Chef Kristofer Stjernqvist, 010- 116 33 65 eller Igor Doslo, 010-112 51 18 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Linn Landin, 010-112 49 60 eller HR-administratör Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Magnus Rydén, 010-116 36 23 och för Saco-S: Jeton Abazi, 010-118 32 37. Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02 eller Johanna Grundström, 010-115 30 44, fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan


Välkommen med din ansökan så snart som möjligt och senast den 1 september 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.