arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom Försäkringstillhörighet i Karlshamn

  • Ort

    Karlshamn

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 augusti

  • Sök jobbet senast

    25 augusti

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

 

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med försäkringstillhörighet möter du medborgare från hela världen som kommit till Sverige för att bosätta sig eller arbeta. Du utreder och beslutar om personer uppfyller villkoren för att vara socialförsäkrad i Sverige. Dina utredningar och ställningstaganden kan därför ha mycket stor ekonomisk betydelse för den enskilde. Du tillämpar EU-lagstiftning, konventionsbestämmelser och nationell lagstiftning. I ditt arbete har du kontakt med andra svenska myndigheter, såsom Skatteverket och Migrationsverket och även utländska myndigheter.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har goda kunskaper i engelska
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
  • har kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Fyra tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt


Chefer: Leonida Barbic, 010-112 42 04 och Emma Liljegren, 010-112 41 23 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Linda Milve, 010-111 96 44 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Julia Håkansson, 010-112 45 87. Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37. Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast söndag 25 augusti 2019.