arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringsutredare inom assistansersättning i Örnsköldsvik

  • Yrkesroll

    Försäkringsutredare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 april

  • Sök jobbet senast

    12 maj

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du möter personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, vanligen per telefon, Skype och brevledes men även via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt uträkningar av antalet assistanstimmar.

Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
  • har körkort för personbil
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Astrid Ludén, tel 010-111 68 19 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Bogumila Dragon, tel  010-112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Timmy Lindqvist, 010-115 33 79  Saco-S: Nils Fridell, 010-111 25 59 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 12 maj 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringsutredare, försäkringskassa

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat