arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Lidköping

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 oktober

  • Sök jobbet senast

    20 oktober

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
  • har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara och dokumentera på ett enkelt och lättförståeligt sätt
  • har god kommunikativ förmåga i engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Margareta Nordh Lundin, tel: 010-119 69 32 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Kajsa Söderlund, tel: 010-111 65 99 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Anne-Marie Ahlin, tel: 010-118 41 34 Saco-S: Daria Memetovic, tel: 010-118 40 78 Seko: Irre del Barba, tel: 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober 2019.