arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom graviditetspenning i Göteborg

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 september

  • Sök jobbet senast

    25 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

När du arbetar med graviditetspenning möter du gravida som har ett fysiskt ansträngande arbete och/eller är utsatta för risker i arbetsmiljön. Varje individ har en unik arbets- och hälsosituation och har rätt att få information och vägledning. Du bedömer rätten till ersättning, fastställer och rimlighets bedömer sjukpenninggrundande inkomst och tar ställning till om kvinnan är försäkrad för arbetsbaserade förmåner. Informationen som behövs i utredningen hämtar du från den sökande och arbetsgivaren. I mycket enstaka fall kan du behöva besöka en arbetsplats. Det kan även bli aktuellt att kontakta sjukvården.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Rekryteringsseminarium kommer att hållas den 15 oktober 16.30, för dem som går vidare efter test.

Kontaktpersoner

Chef: Helene Karlgren, 010-112 49 28 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Annika Sörensen, 010-111 66 00. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet SACO-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55. ST: Sanna Meronen, 010-119 52 71. Seko: Irre Del Barba, 010-115 30 87

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 september 2019.