arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Luleå

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 oktober

  • Sök jobbet senast

    23 oktober

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att handlägga ansökningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen ska grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet oftast sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. Arbetet utförs självständigt, men med stöd av ett aktivt teamarbete.

Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i telefonikundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.

Vi söker dig som 
  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • är resultatinriktad och vill nå satta mål
  • har god kommunikativ förmåga och känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
  • har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden
Det är meriterande om du 
  • Har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
  • har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
  • har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Jonas Carlenius, 010-111 85 14 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, tel 010-116 7949 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ulrika Holmström, tel 010-1126447 Saco-S: Magnus Willing, tel 010-111 29 45 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast den 23 oktober 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringshandläggare, försäkringskassa

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat