arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Karlshamn

  • Yrkesroll

    Försäkringshandläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 september

  • Sök jobbet senast

    22 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare är du medarbetare i staten och har ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete är att bemanna kundcenter vilket innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Som försäkringshandläggare behöver du kunna hantera snabba förändringar samt kunna arbeta strukturerat för att ge bra service till individen och nå gemensamma mål.

När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18 och 28 år. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av familje- och boendesituationen samt att du beräknar och fattar beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutgiltiga, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag, förvaltare och banker.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta med service och administrativa arbetsuppgifter
  • har erfarenhet av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
  • har erfarenhet av att arbeta i team
  • är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
  • har en god pedagogisk förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Önskvärt startdatum 1 november eller tidigare. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Caroline Rosenqvist, 010-112 41 31 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Johanna Selin Wingbro, 010-111 91 25 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Emelie Zedrén, tel 010-115 82 59. Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 22 september.