arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschefer till avdelningen för sjukförsäkringen inom SF Skåne Väst

  • Ort

    Lund

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 augusti

  • Sök jobbet senast

    13 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp som består av områdeschef, 8 enhetschefer, controller samt en lokal försäkringssamordnare och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av medarbetare som arbetar med sjukförsäkringen och har sin placering i Lund/Helsingborg. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som

  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga
  • Har körkort för personbil

Det är meriterande om du

  • Har goda kunskaper inom socialförsäkringen
  • Har erfarenhet av operativt ledarskap eller erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
  • Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
  • Har erfarenhet av att leda team
  • Har erfarenhet av produktionsstyrning av ärendehandläggning
  • Har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans
  • Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Lund och Helsingborg.

Kontaktpersoner


Chef Cecilia Sporre, tel. 010-118 56 97 (för frågor om tjänsten) HR-specialist Amelia Lesniewicz, tel. 010-118 68 53 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Johanna Ryderling, tel. 010-119 76 22, Saco-S: Lina Lundgren tel. 010-118 56 44 samt Dagny Skuladottir, tel.010-118 56 45, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 26 augusti 2019.