arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 juli

  • Sök jobbet senast

    31 augusti

Om jobbet

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.

Vid universitetsgemensam IT på Uppsala universitet möter teknik och nytänkande gamla traditioner och vår uppgift är att bidra till att skapa fungerande samspel mellan IT och verksamhet.

Du får chansen att utvecklas i en organisation som tar tillvara på kompetens, initiativkraft och samarbetsförmåga. Tillsammans är vi en framtidsinriktad IT-organisation som utvecklar tjänster i världsklass och som erbjuder ett efterfrågat och verksamhetsnära IT-stöd.

Till avdelningen söker vi nu en enhetschef för enheten service och support. Enheten består av ett 70-tal medarbetare med 7 gruppchefer. Enhetens kärnuppdrag är att stödja anställda och studenter i IT- och telefonirelaterade frågor oavsett campus i Uppsala och på Gotland. I enhetens arbetsuppgifter ingår att leverera IT-stöd i enlighet med den IT-avgift som utgår för universitets alla anställda och övrigt verksamma, tillhandahålla utökad support som tilläggstjänst enligt överenskommelse, vara verksamhetens stöd vid inköp av ny IT-utrustning (hård- och programvara), ansvara för förvaltning och utveckling av processer, rutiner och systemstöd för hantering av UITs supportärenden samt verka för att gemensamma lösningar kommer verksamheten till del. Enheten är mitt inne i ett omfattande förändringsarbete bl.a. med att etablera gemensamma ärendehanteringsflöden oavsett campus där fler ärenden ska kunna lösas i första linjen och med att konsolidera verktyg för klienthantering. Förändringen ska leda till att enheten ska kunna erbjuda ett enhetligt, kvalitativt och tillgängligt IT-stöd till användarna utifrån behov.

https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/

Arbetsuppgifter

Som chef för enheten Service och Support har du det övergripande ansvaret för enhetens verksamhet och leveranser. Du förväntas driva, utveckla och samordna verksamheten i nära dialog med övriga enhetschefer inom organisationen såväl operativt (daglig drift) som strategiskt (tjänsteutveckling) och med fokus på värdet för Uppsala universitet. I rollen blir du ansvarig för att stödja anställda och studenter i IT- och telefonirelaterade frågor med hjälp av såväl egna resurser som tredjepartsleverantörer. Att leda dina medarbetare mot gemensamma mål och kontinuerligt följa upp insatser och åtgärder är en viktig del i ditt arbete. Du har personal- och budgetansvar för enhetens verksamhet som innefattar både servicedesk och verksamhetsnära IT-service. Du har även kontraktsansvar för leverans och utveckling av enhetens tilläggstjänstportfölj. I rollen som enhetschef är du en aktiv del av universitetsgemensam ITs ledningsgrupp, rapporterar till Uppsala universitets IT direktör och kan vid behov tilldelas avdelningsövergripande roller (t.ex. projektägare, styrgruppsmedlem, objektägare IT). För att lyckas med uppdraget är det viktigt att du trivs som representant för avdelningen och att nätverka med olika delar av organisationen.

Kvalifikationskrav


- Relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren finner likvärdiga.
- Dokumenterad chefserfarenhet med goda vitsord (inkl. ekonomiskt och personal ansvar)
- Relevanta kunskaper och erfarenheter från serviceinriktade IT organisationer.
- Van att arbeta i stora och komplexa organisationer utifrån ett helhetsperspektiv.
- Erfarenhet av att vara chef över chefer.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser att du är tydlig och förtroendeingivande i ditt ledarskap samt har en mycket god kommunikationsförmåga. Du är en prestigelös, entusiasmerande och coachande ledare som omsätter vision från plan till leverans med användare och beställare i fokus. Du brinner för att leverera service, kvalitet och resultat utifrån uppsatta mål och trivs i rollen som ambassadör och relationsskapare för enheten och avdelningen. Stor vikt kommer läggas vid ledarskapsförmåga och servicemedvetenhet.

Önskvärt/meriterande i övrigt

- Erfarenhet från att ha arbetat i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att leda i förändring och bygga serviceanda.
- Van att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete.
- Affärsmässigt förhållningssätt.
- Erfarenhet av att driva förändringsarbete och arbeta med ständiga förbättringar.
- Erfarenhet från IT-service och support organisationer
- Erfarenhet av arbete med kundnöjdhet och andra kvalitetsindikatorer relaterade till service och support.
- Förmåga att leda i en distribuerad organisation
- Kunskap om ITIL och pm3

Om anställningen 
Anställningen är tillsvidare (provanställning kan tillämpas). Omfattning är heltid. Tillträde 2022-12-01 eller enlig överenskommelse. Placeringsort: Uppsala.

Upplysningar om anställningen lämnas av: Lisbet Holmberg Stark, telefon: 018-471 7898, e-mail: mailto:lisbet.holmberg.stark@uu.se.

Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti  2022, UFV-PA 2022/2712.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning