arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef statsbidragsenheten

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 3 - 6 månader

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 augusti

  • Sök jobbet senast

    27 september

Om jobbet

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

ARBETSUPPGIFTER

Som enhetschef har du helhetsansvar för enhetens verksamhet, ekonomi, personal och
arbetsmiljö. Vår filosofi är tillitsbaserad styrning och ledning i syfte att öka
kvaliteten i verksamheten och leverera större nytta till våra målgrupper.
Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp. I ditt uppdrag ingår att bidra till
verksamhetsområdets och myndighetens hela verksamhet men också att driva
frågor som rör Statsbidragsenheten. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga verksamheter inom myndigheten.

Uppdraget innebär att:

• leda utvecklingen av verksamhetens arbete samt ta ansvar för det
myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet
  • ansvara för externa kontakter och samarbeten
  • verka för att fler informeras och får kunskap om de bidrag som finnsatt söka
  • följa upp, utvärdera och analysera bidragsfördelningen och dess effekter
  • utveckla kunddialogen för att effektivisera bidragshantering
Placeringsort Härnösand.
Resor ingår i tjänsten.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har en akademisk examen med inriktning mot ekonomi, statsvetenskap,
samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av ledarskap och strategiskt arbete i ledningsgrupp eller motsvarande funktion.
Det är meriterande om du har:
  • erfarenhet av omfattande ekonomisk hantering och uppföljning
  • erfarenhet av utveckling och anpassning av systemstöd, för hantering avkomplexa processer
  • erfarenhet inom det specialpedagogiska- och eller inom det funktionshinderpolitiska området
  • erfarenhet av att leda medarbetare på distans* erfarenhet av förändringsledningSom ledare är du tillgänglig och prestigelös och har en god förmåga att hitta lösningar tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en god förmåga att prioritera. Ditt ledarskap präglas av nyfikenhet och att vara ett stöd i dina medarbetares utveckling och engagemang. Arbetet innebär i stor grad komplexa frågor och du behöver ha en väl utvecklad analytisk förmåga. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tjänsten är en tillsvidareanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på tre år. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. .