arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef som vill leda i förändring

  • Yrkesroll

    Sektionschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 september

  • Sök jobbet senast

    30 september

Om jobbet

Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som enhetschef på Kronofogden får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar medarbetare, kunder och vårt samhälle.

Inom Kronofogden har vi nyligen bildat verksamhetsstödsavdelning. Avdelningen består av fyra enheter med ett fyrtiotal medarbetare fördelat på stabsenheten, infrastrukturenheten, ledningsstödsenheten och redovisningsenheten.

Vi söker dig som vill arbeta som stabschef, tillika enhetschef på stabsenheten med placering i Sundbyberg, där du rapporterar till avdelningsdirektören och ingår i avdelningens ledningsgrupp.

Enheten har en central och viktig roll i myndigheten, med ansvar för administrativt stöd till myndighetens ledning, extern samverkan och internationellt arbete. Mer specifikt omfattar detta bland annat:

- samordna och stödja myndighetens tjänsteexportuppdrag och andra former av internationella kontakter och utbyten
- samordning av vissa tvärfunktionella frågor som Agenda 2030 och jämställdhetsintegrering
- samordning av myndighetens samverkan med Skatteverket
- kvalificerat stöd till myndighetsledningen i administrativa styrningsfrågor som rutiner och underlag för myndighetens ledningsgrupp, insynsråd, föredragningar och beslut.
- administrativt stöd till myndighetsledningen

Arbetsuppgifter

Som enhetschef på Kronofogden har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att verksamhetsmål, budgetmål samt arbetsmiljömål nås inom din enhet, och som medlem i verkssamhetsstödsavdelningens ledningsgrupp tar du ansvar för helheten. Du samarbetar inom och utanför myndigheten för att nå resultat och skapa värde för våra kunder. Du förmedlar och översätter övergripande mål och strategier till medarbetare och leder och verkar genom.

Du driver ett systematiskt utvecklings- och förbättringsarbete, vilket innebär att du framgångsrikt utvecklar, genomför och säkerställer effekt. Det gör du bl.a. genom att tillsammans med medarbetarna och andra på myndigheten effektivisera befintliga processer och införa bättre och enhetliga arbetssätt. Att skapa bättre förutsättningar för medarbetarna, få ihop olika delar i myndigheten som hänger ihop och förbättra förutsättningarna för lärande, utveckling och förbättring blir centrala delar i ditt arbete.  Att minska sårbarheten och att öka samverkan är framgångsfaktorer. 

 

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system.
- chefserfarenhet från offentlig sektor
- mångårig erfarenhet av att leda tvärfunktionella uppdrag som jämställdhetsintegrering och hållbarhetsfrågor 
- erfarenhet av att ingå i en ledningsgrupp 

Du har personliga egenskaper som innebär att du:

- har förmågan att omsätta strategier till taktiska och operativa aktiviteter som ger önskad effekt
- kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring
- är analytisk och har ett helhetsperspektiv där du förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra
- fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet
- har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang
- skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål
- har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö
- visar mognad och mod.

Det är meriterande om du har:


- bred statlig erfarenhet inom områden som offentlighetslagstiftningen, kontakter med regeringskansliet, verksamhetsredovisning och systematiskt kvalitetsarbete
- lett arbete med omorganisationer

Information om oss och jobbet

Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som handläggare, och får ett chefsförordnande på fem år. Resor i jobbet förekommer. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Ett jobb som räknas

På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Sektionschef, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Tillsvidareanställning