arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Ekonomihandläggare

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 januari

  • Sök jobbet senast

    6 februari

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet

Sektionen för betalflöden tillhör avdelning Fordonsinformation och hos oss arbetar 18 ekonomihandläggare. Sektionens uppgift är att hantera och redovisa Transportstyrelsens intag av skatter och avgifter.

Kundreskontran, som du kommer tillhöra, är en del av Betalflödessektionen och arbetar främst med fakturering och kravverksamhet på uppdrag av myndighetens kärnverksamheter. Du kommer även ha kundkontakter med både medborgare och företag. Sektionen kommer under 2022 omstruktureras och kundreskontran kommer organisatoriskt flyttas till avdelning Ekonomi den 1 oktober 2022.

Hos oss är du viktig

Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen. 

Du kommer att

  • arbeta med fakturering, påminnelser, räntefakturering och kravverksamhet
  • arbeta med övriga kundreskontrauppgifter
  • delta i arbetet med månads- och årsbokslut
  • ha breda kontaktytor både internt och externt
  • medverka i olika projekt/uppdrag inom vårt ansvarsområde
  • arbeta med ständiga förbättringar genom att aktivt delta i utveckling och effektivisering av våra arbetssätt och processer.

Du måste ha

  • en fullgjord gymnasieutbildning eller motsvarade kunskaper förvärvade på annat sätt
  • aktuell arbetslivserfarenhet inom ekonomiområdet som t.ex. ekonomiassistent eller ekonomihandläggare
  • datorvana och goda kunskaper i Office-paketet
  • erfarenhet av arbete med löpande bokföring.

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av ekonomisystemet UBW
  • erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kundeskontra
  • arbetat inom statlig myndighet
  • erfarenhet av kundkontakter.

Vi vill att du

  • är driven och har initiativförmåga
  • har god samarbetsförmåga
  • kan hantera ett periodvis högt tempo
  • är strukturerad, noggrann och flexibel
  • har förmåga att prioritera och hålla deadlines
  • är serviceinriktad och är en trygg kommunikatör.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Vid frågor är du välkommen att kontakta t.f. sektionschef Daniel Augustini, 010 – 495 78 05 daniel.augustini@transportstyrelsen.se. Saco, Astrid Edlund och ST, Cecilia Yttergren nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök

Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-12011. Vi behöver din ansökan senast den 6 februari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation


Avdelning Fordonsinformation består av fem enheter: Stabsenhet, Utveckling och förvaltning, Ärende- och produktionsstöd, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Norrköping, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat