arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Chef för kommunikationsavdelningen, Stockholm

  • Yrkesroll

    Informationschef/Kommunikationschef

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 juni

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Kommunikationsavdelningen ansvarar för myndighetens information och kommunikation såväl internt som externt men också för myndighetens webbplatser och den digitala kundupplevelsen. Avdelningen består av ett fyrtiotal medarbetare fördelade på tre enheter med varsin enhetschef och en assistent som rapporterar direkt till avdelningschefen.

Som chef för kommunikationsavdelningen har du ett övergripande ansvar för att Pensionsmyndighetens kommunikation bidrar till att nå våra mål och vår vision om att vi gör pensioner enklare. Du ansvarar för hela myndighetens kommunikativa strategier och ett verksamhets-, budget-och arbetsgivaransvar inklusive arbetsmiljöansvar för kommunikationsavdelningen verksamhet och medarbetare. Du ingår i myndighetsledningen och rapporterar till Pensionsmyndighetens generaldirektör.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig med akademisk utbildning inom kommunikations- och medievetenskap eller annan utbildning som vi finner lämplig för befattningen samt minst fem års erfarenhet av kommunikationschefsarbete med dokumenterat goda resultat, företrädesvis från annan statlig myndighet eller större, komplex organisation. Erfarenhet av kommunikation inom pensionsområdet är meriterande. Du har erfarenhet och kunnande av att arbeta med kommunikation till allmänheten, eller till större grupper av kunder samt dokumenterad erfarenhet av att leda utveckling av digitala kanaler. Du har förståelse för vad det innebär att arbeta i staten avseende förtroende och vikten av att ge transparent och faktabaserad samhällsinformation.

Vi vill att du har en strategisk förmåga och vågar tänka nytt. Du har även förmågan att långsiktigt utveckla, analysera, utvärdera och implementera strategier och metoder. Du är väl förtrogen med såväl extern- som internkommunikation och du kan tydliggöra kanalernas samspel och hur vi bäst använder dem i kommunikationen med våra målgrupper och omsätta det i riktlinjer för kommunikationsarbetet. Du har erfarenhet av att arbeta med kommunikation i flera olika kanaler såsom traditionella medier, fysiska- och digitala kanaler. Erfarenhet av att arbeta kundbehovsdrivet i t.ex. webbutveckling är ett krav medan att arbeta agilt är meriterande.

Pensionsmyndighetens ledarskap vilar på statstjänstemannarollen och bygger på tre viktiga områden: att motivera, skapa förutsättningar och att bygga förtroende. Du har omvittnat god ledarerfarenhet, erfarenhet av att leda genom andra chefer samt flerårig erfarenhet av att delta i ledningen i en myndighet eller i en organisation.

Egenskaper:

I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen.

Som person är du utvecklingsorienterad, kommunikativ och tydlig med mycket god förmåga att skapa förtroende och bygga relationer. Eftersom rollen innebär många kontaktytor inom och utom organisationen är det viktigt att du är mycket samarbetsorienterad och prestigelös. Du är nyfiken och ser helheten i stora strategiska frågor samt har förmågan att omsätta mål till leverans, resultat och verksamhetsnytta på kort och lång sikt. Du är kreativ och entusiasmerar verksamhet och medarbetare att ta nya kliv i utvecklingen för att nå resultat. Du kan uttrycka dig mycket väl på svenska och engelska och har ett gott omdöme och en personlig mognad. I din roll som ledare känner du dig trygg och skapar engagemang och delaktighet genom ett coachande förhållningssätt. Du ser ett tillitsbaserat ledarskap som en självklarhet och värdesätter ett starkt medarbetarskap.

Övrigt:

Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm. Vi erbjuder möjlighet till hybridarbete, dvs att arbeta både på kontoret och på distans.

Arbetet kan innebära resor till våra kontor i landet. Arbetspsykologiska tester kommer att vara en del i urvalsprocessen. Vi tillämpar generellt provanställning om sex månader.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:

För mer information om tjänsten kontakta:
Generaldirektör Daniel Barr, e-post: daniel.barr@pensionsmyndigheten.se
Kajsa Möller, avdelningschef Myndighetsstyrning och stöd tel. 070-250 88 95

Fackliga representanter:

Saco: Linda Modin, tel. 072-210 29 83
ST: Ann-Christine Jonsson, tel. 010-454 28 54

Välkommen med din ansökan senast den 15/8 2022

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Informationschef/Kommunikationschef

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid 100% Tillsvidare -