arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arkivhandläggare

  • Yrkesroll

    Arkivassistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 november

  • Sök jobbet senast

    8 december

Om jobbet

Vill du arbeta som Arkivhandläggare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Vi på Planering jobbar nära den politiska arenan och är huvudingången till Trafikverket för medborgare, näringsliv och samarbetspartners. Tillgänglighet till olika servicetjänster och till oss som myndighet är viktigt. Det ställer bland annat krav på utvecklade e-tjänster och effektiv hantering av ärenden och dokument. Hos oss jobbar du hela tiden med fokus på kunden i en verksamhet som ställs inför nya utmaningar, med stort fokus på digitaliseringens möjligheter för att utveckla olika servicetjänster.

Arkivhandläggare


Enheten har ambitioner att driva Trafikverkets myndighetsservice framåt, vilket kommer att innebära stora möjligheter och stimulerande utmaningar för dig i den här rollen. Dels i det dagliga arbetet men också genom att aktivt delta i uppdrag och projekt. I huvudsak kommer du att arbeta med följande arbetsuppgifter:

Återsökning samt utlämnande av arkivmaterial vid förfrågningar.

Hantering av el- och signalritningar.

Ordna och vårda samt tillgängliggöra arkivmaterial.

Administrera digitala handlingar.

Besvarar förfrågningar ang. arkivhandlingar från allmänhet, myndighet, forskare och media.

Gör sekretessbedömningar av allmänna handlingar.

Stöd i arbetet med att lämna ut/bedöma allmänna handlingars offentlighet

Ta fram utbildningsmaterial samt utbilda och informera om verksamhetsområdet och gällande lagstiftning.

Delta i arbetet med kundärenden och projekt avdelningsövergripande

Svara på frågor gällande utlämnanden gentemot verksamheten angående arkivfrågor och dokumenthantering.

 

Du kommer att jobba i ett team om 14 kollegor som arbetar och samarbetar nära varandra och har en öppen dialog och ett gott arbetsklimat. Enheten består av 4 arkivhandläggare och 9 arkivarier samt chef.

Vem är du?

För att lyckas i rollen ser vi att du är initiativtagande och självständigt ser vad som behöver göras och agerar därefter. Det är viktigt att du kan samarbeta på ett bra sätt för att hitta lösningar som gynnar alla inom teamet och externa parter på bästa sätt. Du ser till hela arbetsgruppen och organisationen i stort och delar med dig av den information som behövs för att nå önskade resultat. Du ser det som en självklarhet att ge professionell service genom att du är lyhörd för din omvärld och bemöter andra med respekt. Att ha god problemlösningsförmåga är även viktigt för att du ska kunna identifiera problem och utveckla lösningar som uppstår i det dagliga arbetet.

Vi söker dig som


har eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning alternativt samhällsvetenskaplig eller motsvarande utbildning med relevant inriktning

har tidigare arbetslivserfarenhet inom områden som har stort kundfokus och där servicekänslan spelar en avgörande roll

har kunskap om Förvaltningslagen, Offentlighet - och Sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen

har erfarenhet av att jobba i olika IT system (exempelvis W3D3 och E-arkiv)

har god kunskap i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du

har tidigare arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet

har tidigare erfarenhet av att jobba i olika ärendehanteringssystem