arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arkivarie

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Arkivarie

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 mars

  • Sök jobbet senast

    7 april

Om jobbet

Är du en engagerad och samarbetsinriktad arkivarie med några års erfarenhet från myndighet? Söker du en bred roll där du får bidra i både löpande och strategiskt arkivarbete på en av Sveriges modernaste myndigheter? Vill du vara med och utveckla vår digitala arkivering? Då kan du vara den vi söker.

Tillväxtverket är en nationell myndighet som stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar näringslivets och regionernas utveckling. Vår vision är ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar. Vi är en kunskapsmyndighet med professionella, kompetenta och engagerade medarbetare. Här kan du påverka både din och Sveriges framtid.   

Om tjänsten


I tjänsten ingår löpande arkivering och förtecknande av avslutade ärenden och andra typer av handlingar som ska arkiveras i Stockholm, att delta i förvaltningen av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360 samt att arbeta med utredningar, styrdokument, manualer, utbildningar och support med koppling till dokumenthantering. Vidare ingår att färdigställa planerade leveranser till Riksarkivet, att vara systemförvaltare och operativ systemadministratör för förteckningssystemet Visual Arkiv och att vid behov bistå med registrering. Tillväxtverket arbetar i flera olika digitala system. I tjänsten ingår att delta i arbeten tillsammans med bl.a. IT-personal och jurister och att lämna råd med avseende på informationsflöden i och mellan dessa olika system ur dokumenthanterings- och arkiveringsperspektiv. Därtill ingår arbete med myndighetens e-arkiv. På sikt kommer tjänsten att bli ytterligare inriktad på arkivering av elektroniska handlingar. I arbetet ingår både självständigt arbete och arbete i nära samarbete med andra.

Som arkivarie kommer du att tillhöra vår juridiska enhet. I enhetens ansvarsområde ingår bl.a. att så effektivt som möjligt utveckla och driva myndighetens regelstyrning, ge allmän juridisk konsultation, företräda myndigheten i juridiska sammanhang samt att ansvara för myndighetens registratur och arkiv. Vidare ingår uppgiften att tillhandahålla ett särskilt stöd i statsstödsfrågor. På enheten arbetar i dag åtta personer i Stockholm, Östersund och Göteborg. Ditt tjänsteställe är Stockholm, men resor till de andra kontoren kan förekomma.

Vi söker dig som har:

  • Minst 60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande
  • Minst 2 års erfarenhet av arbete som arkivarie på myndighet
  • Erfarenhet av arbete med elektroniska dokument- och ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av hantering av elektroniska handlingar med koppling till arkiveringsfrågor
  • Erfarenhet av att arbeta med informationsflöden i och mellan flera olika digitala system

Följande är meriterande:

  • Andra studier på högskolenivå
  • Erfarenheter av arbete med e-arkiv
  • IT-relaterad utbildning
  • Erfarenhet av systemförvaltning
  • Erfarenhet av leveranser till Riksarkivet
  • Registratorserfarenhet
  • Erfarenhet av att hålla utbildningar

Personliga egenskaper


Vi söker dig som har en mycket god samarbetsförmåga och som lätt skapar och upprätthåller goda relationer. Ditt förhållningssätt är lösningsorienterat och du är pedagogisk; du trivs med att hålla presentationer och är skicklig på att kommunicera dina verksamhetsfrågor med kollegor inom andra yrkeskategorier. Det är viktigt att du är strukturerad i ditt arbete.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform och sista ansökningsdag


Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 7 april 2019.

Mer information och kontakt


För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta tf chefsjurist/enhetschef Mona Malmström Levin 08-681 91 31. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Mari Hammarbäck Ekroth, 08-681 91 64. Fackliga företrädare är Imber Råbock, Saco, tfn 08-681 91 73 och Robert Berggren, ST, tfn 08-681 92 37. 

Vi sitter på Södermalm i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.  Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.