arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arkivarie till Arbetsmiljöverket

  • Yrkesroll

    Arkivassistent

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 juli

  • Sök jobbet senast

    12 augusti

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

2021/042060
Vill du arbeta i en verksamhet som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en arkivarie till Stockholm som, tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, bl a ska arbeta med att ordna och förteckna arkiv, upprätta informationshanteringsplaner och söka fram information ur våra arkiv.

Enheten för informationshantering är en del av avdelningen Juridik och internationella frågor

Ditt nya arbete
Du kommer att arbeta som en av arkivarierna i en grupp av ca 23 medarbetare som arbetar med informationshantering. Ditt fokus är våra analoga handlingar och ordning och reda på vår information och du kommer arbeta nära övriga medarbetare som arbetar med arkivrelaterade frågor, våra handläggare av utlämnande av allmänna handlingar och vår E-arkivarie.

Exempel på arbetsuppgifter:

• Ansvara för ordnandet och förtecknandet av arkiv inför leverans till Riksarkivet
  • Förvalta vårt centralarkiv; ta emot leveranser, aktlägga, vårda arkivhandlingar, skriva rutiner etc
  • Söka fram information ur arkivet och delta i arbetet med utlämnande av allmänna handlingar
  • Delta i arbetet med att upprätta informationshanteringsplaner och förvalta vår klassificeringsstruktur
  • Ge råd och vägledning i arkivfrågor till medarbetare och chefer
  • Göra gallringsutredningar
  • Bistå i arbetet med E-arkiv
  • Delta i utvecklingsarbete inom informationshanteringsområdet vid behov

Kvalifikationskrav

Du ska vara:
  • Utbildad arkivarie
  • Erfarenhet från statlig myndighet

Du ska ha:

• Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete
  • Erfarenhet av att arbeta med informationshanteringsplaner och processbaserad arkivredovisning
För att lyckas i uppdraget måste du vara systematisk, självgående och noggrann då du utför dina arbetsuppgifter. Du arbetar i ett högt tempo med ett arbetsresultat som håller hög kvalité. Du är serviceinriktad och har en god kommunikativ förmåga. Vi söker dig som tycker om att arbeta i grupp och samarbeta med andra kollegor.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

Dokumenterad erfarenhet av teamarbete
Erfarenhet av att driva arkivprojekt

Mer om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor

Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Johanna Karhu Gjertz och för ST Anna Bergman Åberg.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2021
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på länken nedan.

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Arkivassistent

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Tillsvidare - Provanställning