arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arbetsförmedlingen söker affärsdriven inköpare

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 september

  • Sök jobbet senast

    28 september

Om jobbet

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?

Vilka är vi

Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.

Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.

Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt. För att möta en ökande volym av Fristående aktörer så rekryterar vi nu flera affärsorienterade inköpare till sektionen Inköp arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund.

Arbetsuppgifter

Som inköpare har du i uppdrag att i det dagliga arbetet stödja myndighetens behov i olika moment av inköpsprocessen. Moment som kan variera i mängd under året. Rollen innebär ett ansvar som spänner över många olika arbetsuppgifter inom både LOV och LOU upphandlingar.

Arbetsförmedlingen arbetar kategoristyrt där Inköpsavdelningen ansvarar för kategoristyrningsmetoden och alla anskaffningar inom våra olika inköpskategorier.

Inköpare inom arbetsmarknadstjänster jobbar bland annat med följande:

- Att kontrollera och granska leverantörens handlingar utifrån upphandlingskrav framför allt i LOV-tjänster (lagen om valfrihet).
- Dokument- och ärendehantering i Arbetsförmedlingens olika systemstödsverktyg, samt diarieföring.
- Support och problemlösning i frågor och uppdrag från leverantörer och interna samarbetspartners.
- Kontraktshantering samt hantering av avtalsförändringar.
- Dokumenthantering, diarieföring och postöppning.

Kvalifikationer

- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet där arbetet, under minst ett år, bestått av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter.
- God systemvana och erfarenhet av digitalt arbete.
- Goda kunskaper i Officepaketet, framför allt inom Excel.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.

Övriga meriter

- Arbetat med inköp eller upphandling inom offentlig sektor. 
- Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer. 

Vem är du

- Inspirerar och bidrar till arbetsgruppen samt tar ansvar för hela enhetens resultat.
- Ser möjligheter i förändring och ständigt strävar mot utveckling.
- Har förmåga att ta egna initiativ och kan driva frågor självständigt.
- Har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och upprätthålla kontakter.
- Är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning.

Utöver dessa kvalifikationer och egenskaper har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen: 

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande

Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2021-09-28 märkt med Af-2021/0067 4098. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning