Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Kompetensförsörjning
Genom den arbetsgivarpolitiska delegeringen vilar ansvaret för statliga verksamheters kompetensförsörjning ytterst på respektive myndighetschef. Ett ansvar som förutsätter såväl strategiskt som operativt arbete för lyckas attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla den kompetens som behövs för att nå målen för verksamheten.
För statliga arbetsgivare handlar det om att säkra en kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, utifrån myndighetens uppdrag, krav på rättssäkerhet, effektivitet, god service, hög tillgänglighet och den gemensamma målsättningen att präglas av ett inkluderande synsätt.
Inkluderande synsätt
Statliga arbetsgivare arbetar med sin kompetensförsörjning utifrån ett inkluderande synsätt. Att vara inkluderande förutsätter en helhetssyn med gemensamma mål och bred delaktighet i hela organisationen.
Utgångspunkt för inkludering är verksamhetens behov, krav och ekonomiska förutsättningar. Inkludering handlar om en förändring av strukturer och system så att de möjliggör att relevant kunskap och kompetens som människor innehar kommer till nytta för verksamheten utan hinder på vägen. Detta överensstämmer med andra arbetsgivarpolitiska ställningstaganden.
Aktuella avtal och skrifter

Jobba statligt
Jobba statligt är ett initiativ från Arbetsgivarverkets medlemmar för att visa karriär- och utvecklingsmöjligheter i statlig verksamhet.