23 maj 2022•Nyhet
Inspirerande sektormöten för att samverka och diskutera aktuella arbetsgivarfrågor
Under två veckors tid har Arbetsgivarverket haft fem sektormöten och förmånen att träffa ett stort antal medlemmar för att diskutera aktuella arbetsgivarfrågor, bland annat LAS-reformen, tillitsbaserat ledarskap i staten och kommande avtalsrörelse.
Publicerad: 2022-05-23

– Helhetskänslan är något speciellt, att vi är flera som jobbar i staten, att vi är flera som jobbar med samma utmaningar. Inspirerande att få träffa andra som jobbar med samma saker och att från Arbetsgivarverket få de stora perspektiven. Få höra om förhandlingsfrågor och lagändringar som är på gång, det gör mig till en bättre företrädare på hemmaplan och är jättevärdefullt, säger Jessica Rönnberg HR-chef på Länsstyrelsen i Västra Götalands län.
Tillitsinitiativet, en av de prioriterade samverkansfrågorna för Arbetsgivarverkets medlemmar, var en av punkterna som togs upp på sektormötena. Tillit är grunden i ledarskapet och ledarens roll att skapa ett aktivt medarbetarskap. Tillit är också ett viktigt och centralt begrepp för innovation. En fråga för diskussionen var vilka faktorer som finns redan idag som skapar förutsättningar för en tillitsbaserad styrning och ledning. Ledarskapet påverkar arbetsgivarens attraktivitet och möjlighet att leverera resultat. Samtidigt är det också viktigt att tänka på behålla-perspektivet, för att kunna klara kompetensförsörjningen i staten.

– Det är en fråga som varit i ropet i ett antal år, och som jag har erfarenhet av i tidigare organisationer. Intressant att lyssna in var vi befinner oss någonstans i denna sektor. Det är en viktig fråga för oss och att den kommer in mer naturligt, säger Marie Härstedt, HR-direktör Lunds universitet.
– Riktigt bra diskussioner om tillit. Vi står lite på ruta ett igen, men värdefullt att prata om utifrån våra utmaningar så att det inte blir ett av alla våra värdeord i ett dokument. Vi måste ta frågan vidare och där har det nog haltat lite under pandemin, säger Tommy Viklund, HR-chef, Luleå tekniska universitet.

Genomgående framhöll deltagarna att det var extra roligt och extra mycket energi när dessa möten kunde hållas fysiskt för första gången sedan pandemin. De allra flesta var överens om att det var inspirerade och givande att kunna ha diskussioner på plats och nätverka med statliga kollegor, men att blandning av fysiska och digitala möten är här för att stanna.

– Härligt att kunna träffas igen efter flera års pandemi, processa och knåda frågor, det blir ytterligare en dimension till skillnad från digitala möten. Men båda formerna är bra, att ha tillgång till information, alla har möjlighet att koppla upp sig, man kan ses en timme. Lärandet kollegor emellan, utvecklingen, varför vi behöver ha kombinationen och inte bara på distans, säger Maria Johansson, HR-direktör på Kronofogden.
Det hybrida arbetslivet med dess utmaningingar och möjligheter diskuterades också under sektormötena. Möjligheter och utmaningar kring hybridarbetet för oss som statliga arbetsgivare, nu och framöver. Men också hur hybridarbetet påverkar statstjänstemannarollen.

– Vi måste lära oss ett nytt förhållningssätt till jobbet att vara arbetsgivare är lika viktigt nu som då, vi måste hitta nya sätt att arbeta och förhålla oss till saker på ett nytt sätt och nya möjligheter i den hybrida tillvaron, säger Maria Sundgren, HR-chef Konsumentverket.
– Det är otroligt viktigt att vi synkar oss och tar inspiration av varandra, även om vi är enskilda myndigheter med olika förutsättningar och behov. Man bör känna igen sig som arbetsgivare i det statliga arbetsgivarerbjudandet, säger Olov Augrell, HR-direktör Arbetsmiljöverket.
– Hybridarbetet är här för att stanna, det är en spännande fråga att jobba framåt med. Vi ser kanske inte riktigt vidden och konsekvenserna av det ännu men det viktiga är att vi jobbar med frågan och ligger i framkant och tänker på vad vi kan göra för att underlätta och där har vi olika verksamheter och det ställs olika krav på oss, säger Leif Clemedtson, personalchef Boverket.
Marie Högström, personalchef på Stockholms universitet och tidigare rådgivare på Arbetsgivarverket, som under många varit ledamot i Arbetsgivarverkets medlemsråd och i den rollen påverkat och utvecklat den statliga arbetsgivarpolitiken, tackades av inför kommande pension.

– Det är första fysiska sektormötet sedan innan pandemin, härligt att få träffa alla kollegor, ett härligt gäng där vi har ett stort utbyte. Några har jag känt i över 20 år, säger Marie Högström.
Marie har jobbat statligt under hela sitt yrkesliv. 1982 började hon på Arbetslivscentrum som programassistent och gick därefter vidare till Institutet för arbetslivsforskning som personalansvarig innan hon kom till Arbetsgivarverket där hon arbetade 10 år, främst inom UH-sektorn. Nu avslutar hon sitt yrkesliv efter 12 år som personalchef vid Stockholms universitet.
– Det som har varit mest roligt är mycket frihet under ansvar och möjligheten att påverka. På universitet arbetar man under lite speciella förutsättningar när det gäller att bedriva HR-arbete och särskilt arbetsgivarpolitiskt utvecklingsarbete men jag har upplevt ett stort förtroende från rektor och ledning och det har gjort skillnad i mitt arbete, säger Marie Högstrom.
– Den exceptionellt stora bristen på arbetskraft är utmanande för kompetensförsörjningen och sannolikt den absolut viktigaste frågan inom staten just nu. I ett tufft läge seglar arbetsmiljöfrågorna upp som mycket viktiga, tycker jag. Våra chefer behöver trygga ramar som stöd stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att vi ska kunna erbjuda en god arbetsmiljö. I detta arbete ligger mycket arbetsgiveri som utvecklar stärker våra chefer, avslutar hon.