Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Staten i siffror: arbetsmiljö

Arbetsmiljörapporten

Statistiska centralbyrån (SCB) genomför vartannat år på uppdrag av Arbetsmiljöverket en undersökning av hela arbetsmarknaden med utgångspunkt från de anställdas upplevelse av sin arbetsmiljö. Arbetsgivarverket redovisar och kommenterar här delar av resultaten från den statliga sektorn jämfört med hela arbetsmarknaden.

Uppdaterad: 2024-01-23

På denna sida

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen
  • Hälsofrämjande arbete
  • Organisatorisk och social arbetsmiljö
  • Ledarskap och tillit
  • Fysisk hälsa
  • Mental belastning
  • Påfrestningar (Stress)
  • Diskriminering
  • Arbetsklimat
  • Arbete hemifrån och på kontoret
  • Återhämtning
  • Hållbarhet i arbetslivet
  • Krav- och kontrollindex

Varje diagram visar i startvyn ett urval av frågor. Om du tydligare vill se en enskild frågas linje markerar du den frågan med ett klick. Du kan själv göra ett annat urval av frågor genom att ta bort eller lägga till frågor i diagrammen. Du kan alltid välja att dela upp resultaten på kön, jämföra med de andra arbetsmarknadssektorerna - kommunal, regional eller privat. I diagrammen för Diskriminering, Datoranvändning och Krav- och Kontrollindex kan du även jämföra år. Begränsa antal frågor och sektorer som du tittar på samtidigt eftersom för mycket information i ett och samma diagram leder till att linjer hamnar på varandra och det blir svårt att se.

Om du laddar om webbsidan i din webbläsare kommer du automatiskt tillbaka till startvyn.

När du jämför olika värden är det bra att titta på felmarginalerna. Ett exempel på vad en felmarginal innebär: Om ett värde på 59 procent har en felmarginal på 2 så kan värdet ligga någonstans mellan 57 och 61 procent. För värden från och med 2011 finns felmarginaler inlagda, du ser dem om du för muspekaren över datapunkterna i diagrammet.

Det kan finnas frågor där antal svarande är för få för att få fram ett resultat. Vid val av sådan fråga förblir diagrammet tomt.

Observera att skalorna i de olika diagrammen varierar.

Systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen

Diagrammet visar hur många anställda i procent som anser att det är tydligt vem som har arbetsmiljöansvaret, om det finns ett systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen och om företagshälsovården har besökt arbetsplatsen det senaste året. Du kan även välja tilläggsfrågorna och se hur många procent som har fått en bedömning av företagshälsovården eller anser att företagshälsovården har en roll i att förbättra arbetsmiljön.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 ansåg att det är tydligt vem som har arbetsmiljöansvaret, om det finns ett systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen och om företagshälsovården har besökt arbetsplatsen det senaste året.
Arbetstagare Är tydligt vem som har arbetsmiljö-ansvaret Systematiskt arbetsmiljö-arbete finns på arbetsplatsen Företags-hälsovården har besökt arbetsplatsen det senaste året
Staten män och kvinnor 78 75 13
Staten kvinnor 74 73 9
Staten män 82 78 16
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 71 62 15
Hela arbetsmarknaden kvinnor 70 62 12
Hela arbetsmarknaden män 72 63 17

Tre av fyra statsanställda känner till att det på arbetsplatserna bedrivs ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Andelen på hela arbetsmarknaden är 62 procent. Kännedomen om det systematiska arbetsmiljöarbetet har varit högst i staten bland arbetsmarknadens sektorer under de senaste fyra mätningarna. Tydligheten kring vem som har arbetsmiljöansvaret har sedan frågan ställdes första gång år 2015 haft en positiv utveckling. Inom statlig sektor är arbetsmiljöansvaret tydligt för 78 procent. Tre av fyra av de statsanställda anger att det bedrivs ett systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen. Andelen har sakta ökat sedan 2000-talet.

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är grunden för en arbetsplats fri från olycksfall och ohälsa. Det är av största betydelse vilka åtgärder som genomförs, att de följs upp och vilken effekt de får. Det är också värdefullt att ha ett genusperspektiv i det systematiska arbetsmiljöarbetet eftersom det kan bidra till en bättre arbetsmiljö för alla. Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljöarbetet. Om det är tydligt till vem arbetsmiljöuppgifterna har fördelats till och vilka andra roller och uppgifter som finns kopplat till arbetsmiljöarbetet, så underlättas det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Ibland behövs sakkunnig hjälp utifrån i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Andelen av de statsanställda som känner till att de har tillgång till företagshälsovård har minskat något (76 procent) från förra undersökningen (81 procent). Resultatet tyder på att det är en minskad andel statsanställda som vet om att de har tillgång till företagshälsovård. En anledning till detta kan vara att under denna period har introduktion av nyanställda varit förändrad samt att företagshälsovården ofta kopplas in vid specifika problem inom enskilda delar av organisationen varvid övriga i verksamheten då inte vet att företagshälsovården har anlitats eller vilken roll den haft.

Hälsofrämjande arbete

Diagrammet visar hur många anställda i procent som anser att arbetet är meningsfullt, att de har lagom med inflytande och får uppskattning av chefen varje vecka. Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många procent som anser att arbetet ger möjlighet att varje vecka lära nytt och utvecklas. Du kan även se andelen som i hög grad har ett intressant och stimulerande arbete eller upplever att inflytandet är för litet eller för stort.

Hälsofrämjande arbete

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 ansåg att arbetet är meningsfullt, att de har lagom med inflytande och får uppskattning av chefer varje vecka.
Arbetstagare Arbetet upplevs meningsfullt Har lagom med inflytande Får uppskattning av chefer varje vecka
Staten män och kvinnor 79 66 37
Staten kvinnor 79 71 31
Staten män 78 61 44
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 70 62 43
Hela arbetsmarknaden kvinnor 75 64 40
Hela arbetsmarknaden män 65 60 46

Känslan av mening är viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. 70 procent på arbetsmarknaden totalt upplever sig ha ett meningsfullt arbete. Bland de statsanställda är andelen 79 procent, vilket är en något högre andel än vid de två tidigare undersökningar (75 procent år 2017 och 76 procent år 2019). Sett över tid har känslan av meningsfullhet ökat inom staten sedan frågan ställdes första gången.

För de flesta är arbetet en central del av livet som upptar en tredjedel av vår tid. Meningsfullhet i arbetslivet blir därför avgörande och att ha ett intressant och stimulerande arbete bidrar till hälsa och välbefinnande.

Även möjligheten att kunna kontrollera och styra det egna arbetet har stor betydelse. Detta är beroende av hur arbetsplatsen är organiserad, hur arbetet leds och vilka tekniska förutsättningar som finns. Inflytande över arbetet kan till exempel handla om att kunna påverka var och när arbetet ska utföras. Att ha inflytande över det egna arbetet bidrar generellt till ökad hälsa men såväl för litet som för mycket inflytande kan vara en riskfaktor, särskilt då arbetet är psykiskt påfrestande.

Andelen på hela arbetsmarknaden som uppger att de har för mycket att göra har minskat något under de senaste undersökningsåren. I denna senaste undersökning år 2021 upplever 51 procent på hela arbetsmarknaden att de har för mycket att göra. Bland de statsanställda anger 56 procent att de har för mycket att göra. Detta är en ökning från förra undersökningen (51 procent).

Andelen som anger att de varje vecka får uppskattning från chefen har inom hela arbetsmarknaden haft en svagt stigande trend sedan år 2005. Inom statlig sektor har andelen försiktigt ökat sedan år 2015. Resultatet i den senaste undersökningen visar på 43 procent för hela arbetsmarknaden och 37 procent för staten.

Organisatorisk och social arbetsmiljö

Diagrammet visar hur många anställda i procent som upplever att de har tydliga mål i arbetet, har lagom arbetsbelastning och får besked av chef om vad som ska prioriteras. Med tilläggsfrågorna kan du se hur många procent som upplever att de har lagom arbetskrav och oftast får stöd och uppmuntran från arbetskamrater eller chefer. Du kan även se hur stor andel som oftast kan få hjälp om arbetsuppgifterna känns svåra.

Organisatorisk och social arbetsmiljö

Tabellen visar hur många anställda i procent som upplever att de har tydliga mål i arbetet, har lagom arbetsbelastning och får besked av chef om vad som ska prioriteras.
  Arbetstagare   Har tydliga mål i arbetet   Lagom arbetsbelastning   Besked av chef vad som ska prioriteras
Staten män och kvinnor 51 36 25
Staten kvinnor 51 37 25
Staten män 52 34 25
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 59 39 29
Hela arbetsmarknaden kvinnor 62 35 30
Hela arbetsmarknaden män 56 41 28

Den organisatoriska arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet. Det är något som i sin tur påverkas av ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar. Möjligheten att själv ha inflytande över sin arbetssituation är viktig för att motverka stress. Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet vilket påverkas av socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor. Socialt stöd verkar som buffert mot oro och påfrestningar, Både att ha för mycket och för lite att göra kan vara stressfaktorer.

Tydliga mål är en hälsofrämjande arbetsmiljöfaktor och frågor om detta har ställts i undersökningen sedan 2015. På frågan är det tydligt vad din arbetsgivare förväntar sig att du ska uppnå i ditt arbete instämmer 60 procent av hela arbetsmarknaden. Andelen i statlig sektor är 51 procent. Den något lägre andelen jämfört med hela arbetsmarknaden har funnits under flera år dock har förväntningarna på vad de statsanställda ska uppnå i sitt arbete ökat från 44 procent år 2015 och 48 procent så väl år 2017 som år 2019. Resultaten tyder på en positiv trend där bland annat arbete hemifrån har kunnat bidra till förtydligandet av målen i det egna arbetet. Det krävs ett fortsatt aktivt arbete inom statlig sektor att tydliggöra förväntningarna på individens eget arbete. Att förtydliga mål och mening med det individuella arbetet skapar ökade möjligheter för individen att hantera den komplexitet som finns i de olika statliga verksamheterna där det många gånger är svårt att mäta nytta och effekt.

Resultatet avseende möjlighet att få besked om prioriteringar av chefen visar på en försämring från 30 procent år 2019 till 25 procent år 2021. Detta kan vara pandemirelaterat, då de anställda helt enkelt inte träffat sin chef lika ofta och därmed har kommunikationen kring arbetet och prioriteringar kunnat bli bristfällig. Emellertid har andelen som upplever att det är svårt att få besked om prioriteringar av chefen varit en negativ trend sedan första gången frågan ställdes år 2001 (41 procent). Att hantera de olika krav och den komplexitet som finns i de olika statliga verksamheterna kan göra det svårt att finna och att tydliggöra vilka arbetsuppgifter som är viktigast.

81 procent av de anställda i statlig sektor upplever sig oftast få stöd och uppmuntran från chefer. Detta är en positiv utveckling från första undersökningen 1991 då andelen var 65 procent. En liknande utveckling har skett på hela arbetsmarknaden. Det finns en viss skillnad mellan statens kvinnor (79 procent) och statsanställda män (84 procent). Det är av betydelse för välmående att oavsett vem det är så behöver chefer visa stöd och uppmuntran.

Andelen som upplever sig oftast få hjälp med svåra arbetsuppgifter har inom statlig sektor varit runt 90 procent sedan undersökningen början år 1991. Inom hela arbetsmarknaden är resultatet för år 2021 86 procent och inom statlig sektor 92 procent.

Ledarskap och tillit

Diagrammet visar hur många i procent som anser att de kan påverka hur arbetet ska göras. Du kan även se andelen som vågar framföra kritiska synpunkter, som kan påverka när olika arbetsuppgifter ska göras samt har tillräckligt med tid för huvudsysslan.

Ledarskap och tillit

Tabellen visar hur många i procent som anser att de kan påverka hur arbetet ska göras, som vågar framföra kritiska synpunkter, som kan påverka när olika arbetsuppgifter ska göras samt har tillräckligt med tid för huvudsysslan.
Arbetstagare Kan påverka hur arbetet ska göras Vågar framföra kritiska synpunkter Kan påverka när arbetet ska göras Har tillräckligt med tid för huvud-sysslan
Staten män och kvinnor 85
 
78

79

62

Staten kvinnor 83

80

77

63

Staten män 87

76

82

62

Hela arbets-marknaden män och kvinnor 74

79

61

64

Hela arbets-marknaden kvinnor 72

79

56

63

Hela arbets-marknaden män 75 79 65 65

Att uppleva det svårt att framföra kritiska synpunkter kan påverka både individens psykiska hälsa och den sociala arbetsmiljön negativt.

Andelen inom staten som upplever sig kunna framföra kritiska synpunkter är 78 procent. Generellt är det små skillnader över tid och mellan arbetsmarknadens sektorer.

Andelen bland de statsanställda som upplever sig ha tillräckligt med tid för sin huvudsyssla har ökat från 55 procent år 2019 till 62 procent år 2021. Detta skulle kunna vara en pandemieffekt, att möjligheten att koncentrera sig på sina huvudsakliga arbetsuppgifter ökat då den fysiska närvaron på arbetsplatsen som kan påverka koncentrationen på olika vis sannolikt minskat.

Fysisk hälsa

Diagrammet visar andelen anställda som upplever att de har ont i övre delen av ryggen eller nacken, ont i nedre delen av ryggen varje vecka eller sitter och arbetar mer än två timmar i sträck . Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många procent som har huvudvärk, ont i axlar eller armar varje vecka eller upplever sig ha en uttröttad kropp.

Fysisk hälsa

  Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som  2021 upplevde att de hade ont i övre delen av ryggen eller nacken, ont i nedre delen av ryggen varje vecka eller satt och arbetade mer än två timmar i sträck.
  Arbetstagare   Ont i övre delen av ryggen eller nacken   Ont i nedre delan av ryggen varje vecka   Sitter och arbetar mer än två timmar i sträck
Staten män och kvinnor 38 33 42
Staten kvinnor 46 40 42
Staten män 30 26

42

Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 35 32 30
Hela arbetsmarknaden kvinnor 43 36 29
Hela arbetsmarknaden män 28 29 31

För mycket stillasittande är en riskfaktor för hälsan.

Det finns fortsatt negativa tendenser i undersökningen för fysisk påverkan bland annat för rygg- och nacksmärtor. Tendensen kan möjligtvis kopplas till bristande kunskaper inom ergonomi och i årets undersökning till det ökade distansarbetet som troligen inneburit fysiska påfrestningar.  Frågan om den fysiska hälsan kräver fortsatt uppmärksamhet, framför allt ökad kunskap så att framtida sjukskrivningar på grund av ergonomi kan förhindras. Framförallt är det fler kvinnor än män såväl i staten som på hela arbetsmarknaden som uppger dessa fysiska påfrestningar.

Mental belastning

Diagrammet visar hur många i procent som känner sig trötta och håglösa, känner sig otillräckliga med arbetsinsatsen och känner olust inför att gå till arbetet. Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många som misströstar varje vecka på grund av svårigheter på jobbet eller upplever att arbetet är psykiskt påfrestande.

Mental belastning

  Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 kände sig trötta och håglösa, kände sig otillräckliga med arbetsinsatsen och kände olust inför att gå till arbetet. 
Arbetstagare   Känner sig trött och håglös   Känner sig otillräcklig med arbetsinsatsen
Staten män och kvinnor 43 35
Staten kvinnor 53 35
Staten män 32 35
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 46 26
Hela arbetsmarknaden kvinnor 51 29
Hela arbetsmarknaden män 42 23

Olustkänslor kan vara ett tidigt tecken på ohälsa. Det kan även leda till att motivation och engagemang minskar och därmed medför en risk för verksamhetens fortsatta utveckling. Över tid har kvinnorna oftare och i högre grad upplevt sig otillräckliga med arbetsinsatsen. Så även inom statlig sektor fram till undersökningen år 2021 då ingen skillnad finns mellan statens kvinnor och mäns upplevelse av otillräcklighet. Andelen är 35 procent. Andelen på hela arbetsmarknaden som upplever sig otillräckliga med arbetsinsatsen är 26 procent.

Fortsatt dialog och uthålligt arbete kring förväntningar, mål och mening, prioriteringar och uppföljning av individens och arbetsgruppens arbete och om verksamheten bör kunna bidra till att motverka känslan av otillräcklighet och istället stärka upplevelsen av vad som är ”tillräckligt bra”.

Ungefär var fjärde anställd inom hela arbetsmarknaden känner olust inför arbetsdagen varje vecka, så även anställda i statlig sektor. Tendenser till ökad mental belastning finns, i likhet med hela arbetsmarknaden. Troligen kan detta förklaras med att undersökningen genomfördes under pandemin med påfrestningar för hela arbetslivet.

Påfrestningar (Stress)

Diagrammet visar hur stor andel som upplever att de har alldeles för mycket att göra, att arbetet oftast kräver full uppmärksamhet och koncentration och har det så stressigt att de inte hinner tänka på annat än arbetet. Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många som förväntas läsa jobbmejl på fritiden och förväntas vara tillgänglig på telefon på fritiden. Du kan även se andel anställda som själva kan bestämma arbetstakten halva arbetstiden eller som minst halva arbetstiden måste lösa krävande problem.

Påfrestningar (stress)

  Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som  2021 upplevde att de hade alldeles för mycket att göra, att arbetet oftast krävde full uppmärksamhet och koncentration och hade det så stressigt att de inte hann tänka på annat än arbetet.
  Arbetstagare   Upplever att man har alldeles för mycket att göra   Upplever att arbetet oftast kräver full uppmärksamhet och koncentration   Har det så stressigt att man inte hinner tänka på annat än arbetet
Staten män och kvinnor 56 34 24
Staten kvinnor 55 37 29
Staten män 57 31 17
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 51 39 29
Hela arbetsmarknaden kvinnor 56 44 33
Hela arbetsmarknaden män 47 34 25

Andelen anställda inom statlig sektor som anger att de har det så stressigt i arbetet att man inte hinner tänka på annat än arbetssituationen är 49 procent, vilket är samma andel som vid förra undersökningen 2019. Värt att notera är att andelen kvinnor i staten som upplever detta är 53 procent medan andelen statsanställda män är 43 procent.

Värt att notera är också att förväntan på tillgänglighet via mejl och telefon på fritiden har sjunkit. I samband med ökat distansarbete har frågan om oklara gränser mellan arbete och fritid och medarbetares tillgänglighet diskuterats. Detta indikerar att trots ett ökat distansarbete har kraven på tillgänglighet via mejl eller telefon på fritiden inte ökat. 

Diskriminering

Diagrammet visar hur stor andel, på hela arbetsmarknaden och inom staten, som upplever diskriminering (alla diskrimineringsgrunder inkluderade) och just specifikt på grund av kön eller ålder.

För de övriga diskrimineringsgrunderna; etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning och funktionsnedsättning; saknas det uppgifter för de statligt anställda eftersom antalet svar är för få.

Diskriminering

    Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 upplevde diskriminering (alla diskrimineringsgrunder inkluderade) och just specifikt på grund av kön eller ålder. För de övriga diskrimineringsgrunderna; etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning och funktionsnedsättning; saknas det uppgifter för de statligt anställda eftersom antalet svar är för få.
  Arbetstagare    Upplever sig diskriminerad   Upplever sig diskriminerad på grund av kön   Upplever sig diskriminerad på grund av ålder
Staten män och kvinnor 10 3 5
Staten kvinnor 14 7 8
Staten män 5 Värde saknas Värde saknas
Hela arbets-marknaden män och kvinnor 10 4 5
Hela arbets-marknaden kvinnor 13 7 7
Hela arbets-marknaden män 8 2 4

Utifrån undersökningen år 2021 anger en färre andel på hela arbetsmarknaden att de upplever sig diskriminerade på arbetsplatsen. Resultatet ligger dock inom felmarginalen. En av tio inom staten anger upplevd diskriminering. Kvinnorna i högre utsträckning (14 procent) än männen (5 procent).

Arbetsklimat

Diagrammet visar hur många i procent som anser att de har blivit utsatta för våld eller hot om våld de senaste 12 månaderna, har blivit personligt förföljda av chefer eller arbetskamrater eller har utsatts för sexuella trakasserier från chefer eller arbetskamrater. Med tilläggsfrågorna kan du se hur många som har haft konflikt eller bråk med arbetskamrater, chef eller andra på arbetet eller har utsatts för sexuella trakasserier från andra.

Arbetsklimat

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som  2021 ansåg att de hade blivit utsatta för våld eller hot om våld de senaste 12 månaderna, hade blivit personligt förföljda av chefer eller arbetskamrater eller hade utsatts för sexuella trakasserier från chefer eller arbetskamrater.
Arbetstagare Blivit utsatt för våld eller hot om våld de senaste 12 månaderna Blivit personligt förföljd av chefer eller arbetskamrater Utsatts för sexuella trakasserier från chefer eller arbetskamrater
Staten män och kvinnor 17 4 2
Staten kvinnor 21 4 3
Staten män 11 5 Värde saknas
Hela arbets-marknaden män och kvinnor 13 7 2
Hela arbets-marknaden kvinnor 18 7 3
Hela arbets-marknaden män 9 7 1

Historiskt har män varit mer utsatta för hot och våld än kvinnor inom staten. Över tid är dock trenden att hot och våld mot män minskar medan det finns en tendens att den ökar för kvinnor.

Arbete hemifrån och på kontoret

Diagrammet visar hur stor andel som arbetar hemifrån ibland, högst några timmar varje vecka och minst en dag per vecka. Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många som arbetar hemifrån 1 till 2 dagar per vecka, 3 till 4 dagar per vecka, inte arbetar hemifrån och arbetar hemifrån hela eller i stort sett hela arbetstiden. Du kan även se hur stor andel som har tillgång till höj- och sänkbart skrivbord på kontoret, har tillgång till tyst rum i tillräcklig utsträckning på kontoret eller tycker att kontoret ger möjlighet till att göra ett gott arbete.

Arbete hemifrån och på kontoret

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 arbetade hemifrån ibland, högst några timmar varje vecka och minst en dag per vecka.
Arbetstagare Arbetar hemifrån ibland Arbetar hemifrån högst några timmar varje vecka Arbetar hemifrån minst en dag per vecka
Staten män och kvinnor 75 8 40
Staten kvinnor 79 8 42
Staten män 70 9 37
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 49 14 22
Hela arbetsmarknaden kvinnor 50 12 25
Hela arbetsmarknaden män 49 15 22

Att arbeta hemifrån ställer stora och delvis nya krav på organisationens ledarskap och medarbetarskap. På distans är det svårare att reglera arbetsbelastning och arbetstider, uppskatta hur mycket resurser som krävs och skapa tydlighet kring vem som gör vad. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete med dialog och samverkan blir ännu viktigare när anställda arbetar hemifrån. De organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågorna kräver ökad fokus.

Andelen bland de statsanställda som kunde göra ett bra arbete i hemmet (av de som arbetade minst en fjärdedel av tiden med skrivbordsarbete och arbetade helt eller delvis i hemmet) är 57 procent.  Underlaget visar på att en större andel av kvinnorna i staten (67 procent) jämfört med 43 procent av de statsanställda männen upplevde att de kunde göra ett gott arbete från hemmet.

Återhämtning

Diagrammet visar hur stor andel som upplever att de inte kan koppla bort tankar på arbete under fritiden, sällan kan ta pauser och får klart otillräckligt med vila mellan arbetsdagarna. Med tilläggsfrågan kan du även se hur många som får klart otillräckligt med sömn mellan arbetsdagarna.

Återhämtning

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som  2021 upplevde att de inte kunde koppla bort tankar på arbete under fritiden, sällan kunde ta pauser och fick klart otillräckligt med vila mellan arbetsdagarna.
 Arbetstagare Kan inte koppla bort tankar på arbete under fritiden  Kan sällan ta pauser  Får klart otillräckligt med vila mellan arbetsdagarna 
Staten män och kvinnor 49 38 9
Staten kvinnor 53 44 12
Staten män 43 31 6
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 49 51 11
Hela arbetsmarknaden kvinnor 51 61 14
Hela arbetsmarknaden män 46 41  9

Att återhämta sig mellan arbetsdagarna är viktigt för både fysisk och mental hälsa. Svårigheter att koppla av kan vara en tidig signal på ohälsa och är viktig att uppmärksamma eftersom tidiga insatser kan förhindra långvarig ohälsa. Sömn är en mycket viktig hälsofaktor. God sömn är en förutsättning för att klara arbetslivets utmaningar, till exempel att kunna lära sig nya saker och hantera påfrestningar. 

Inom staten upplever 9 av 10 anställda att de får tillräckligt med vila mellan arbetsdagarna. Denna positiva trend har funnits med vid de senaste fyra undersökningsåren.

Andelen kvinnor på hela arbetsmarknaden som anger att de inte kan koppla av tankarna på jobbet under fritiden är år 2021 51 procent att jämföra med männen 46  procent. Ett liknande resultat gäller för den statliga sektorn där 53 procent av de statsanställda kvinnorna och 43 procent av männen i statlig sektor upplever sig inte kunna släppa tankarna på jobbet under fritiden. Denna utveckling har varit svagt uppgående sedan början år 1991. Dagens arbetsliv där gränserna mellan arbetsliv och fritid suddas ut kan vara en del av förklaringen till detta resultat. Emellertid består dagens arbetsliv även av krav på effektivitet, snabba leveranser och bättre resultat som därmed kan skapa fler tankar som är svårare att släppa efter arbetsdagens slut. 

Hållbarhet i arbetslivet

Diagrammet visar hur stor andel som är nöjd med arbetet i stort, har oro för att nuvarande arbete på sikt kan innebära hälsorisker och hur många 50- till 64-åringar som bedömer att de inte kommer orka arbeta fram till ordinarie pensionsålder. Med tilläggsfrågorna kan du även se hur många som har arbetat vid sjukdom under det senaste året, av hälsoskäl har förändrat arbetsuppgifter, övervägt att byta arbetsgivare, byta arbetsuppgifter eller har förändrat nuvarande arbetsuppgifter på grund av hälsoskäl samt hur många 50- till 64-åringar som med hänsyn till åldern har svårt att klara av sina arbetsuppgifter.

Hållbarhet i arbetslivet

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 var nöjda med arbetet i stort, hade oro för att nuvarande arbete på sikt kan innebära hälsorisker och hur många 50- till 64-åringar som bedömde att de inte kommer orka arbeta fram till ordinarie pensionsålder.
Arbetstagare Nöjd med arbetet i stort Har oro för att nuvarande arbete på sikt kan innebära hälsorisker  50- till 64-åringar som bedömer att de inte kommer orka arbeta fram till ordinarie pensionsålder
Staten män och kvinnor 81 37 Värde saknas
Staten kvinnor 84 40 Värde saknas
Staten män 77 34 Värde saknas
Hela arbetsmarknaden män och kvinnor 76 41 10
Hela arbetsmarknaden kvinnor 77 43 13
Hela arbetsmarknaden män 74 39 8

Att vara nöjd med sitt arbete kan bidra till att både viljan och förmågan att fortsätta arbeta högre upp i åldrarna ökar. Trots förändrade förutsättningar i arbetet för en stor del av de statligt anställda under pandemin visar resulteten att andelen statsanställda som är nöjda med sitt arbete fortsatt ligger kvar på höga nivåer (80 procent).

Krav- och kontrollindex

Krav- och kontrollindex är skapat utifrån de frågor i arbetsmiljöundersökningen som beskriver krav respektive kontroll (inflytande) i arbetet. Krav handlar om mental arbetsbelastning, det vill säga hur mycket mental kraft som behövs för att utföra en arbetsuppgift. Kontroll handlar om den kompetens man har i arbetet och hur stor möjligheten att fatta beslut är.

Jobb med låg anspänning är arbeten med låga krav och stor möjlighet att själv styra över när och hur arbetet ska utföras. I en sådan situation finns liten risk att drabbas av arbetsrelaterad stress. Men det finns också de som upplever arbetet otillfredsställande.

Aktiva jobb innebär höga krav men också stora möjligheter att själv styra över arbetet. Denna typ av jobb kan göra arbetet mer stimulerande och utvecklande och kan därför ha positiv effekt på hälsan.

Passiva jobb innebär att den anställde är utsatt för låga krav och små möjligheter att själv styra över arbetet.

Jobb med hög anspänning ökar risken för psykologiska påfrestningar och besvär eftersom arbetet innebär höga krav och samtidigt små möjligheter att påverka hur arbetet ska utföras.

Enligt den här modellen kan man klara av högt ställda krav om man själv har mandat att fatta beslut om sitt arbete och upplever sig ha ett bra stöd i organisationen. Graden av krav och kontroll påverkar hur stor påfrestningen blir, men människor reagerar olika. Det gäller att hitta balansen där den enskilda individen har en hanterbar kravnivå och upplever sig ha tillräcklig kontroll för att må bra.

Diagrammet visar sambandet mellan upplevda krav och den kontroll en anställd upplever sig ha över sitt arbete.

Krav och kontrollindex

Tabellen visar hur många arbetstagare i procent som 2021 hade jobb med låg anspänning, aktiva jobb, passiva jobb och jobb med hög anspänning.
  Jobb med låg anspänning Aktiva jobb Passiva jobb Jobb med hög anspänning
Staten män och kvinnor 44 27 13 16
Staten kvinnor 40 30 13 17
Staten män 50 22 13 15
Hela arbets-marknaden män och kvinnor 36 22 19 24
Hela arbets-marknaden kvinnor 32 21 18 29
Hela arbets-marknaden män 40 22 19 19

Både arbeten med låg anspänning och aktiva arbeten har störst möjligheter att skapa hälsosamma arbetsplatser. Det beror på att det generellt är positivt med bra möjligheter att påverka sin arbetssituation och att få det stöd man behöver.

Om jobb med hög anspänning fortgår en längre tid och möjligheten till återhämtning är otillräcklig finns uppenbar risk att arbetet leder till ohälsa. Även passiva arbeten kan leda till ohälsa på sikt.

Jämfört med övriga sektorer på arbetsmarknaden har den statliga sektorn både högst andel aktiva arbeten och jobb med låg anspänning. Det innebär att statsanställda i högre grad upplever sig ha kontroll över sitt arbete.

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook