Vägen till ett svenskt sommarjobb

Zamzam Ali Abdi flydde från Syrien och kom till Sverige 2012. Hon vill helst glömma sin historia och blir tårögd av att berätta den. Här är Zamzams väg till ett svenskt sommarjobb.

Bild på Zamzam Ali Abdi som fick sommarjobb på servicekontoret i Trollhättan. Foto: Pontus Holgersson

Zamzam föddes 1991 och har sitt ursprung i Somalia. Under sin uppväxt bodde hon även i Saudiarabien och i Syrien, där hon pluggade engelska till gymnasienivå samt lärde sig arabiska. När kriget bröt ut i Syrien tvingades hon fly för sitt liv till Sverige.

Hur hamnade du i Sverige?

– Jag fick kontakt med personer i Syrien som sa att de kunde hjälpa mig att komma till något land i Norden via Grekland och jag fick bara följa med dit jag blev hänvisad. Jag och några andra som jag kände lite grann betalade för att få gå med i en större grupp till Istanbul i Turkiet under nattetid. Jag var väldigt rädd och orolig eftersom jag inte visste vad som skulle hända mig, berättar Zamzam.

När vi var framme i Turkiet ordnade personerna båtar som skulle ta oss till Grekland. Men vi blev stoppade av turkisk polis som hindrade oss att passera gränsen. De förstod dock vår situation så vi slapp undan utan att bli gripna. Men andra gången gick det bättre och vi lyckades komma i väg i de små, smala båtarna. Jag minns att jag var livrädd hela båtresan eftersom jag inte kan simma, säger Zamzam.

I Grekland fick vi hjälp att köpa falska papper och pass för att kunna boka flygbiljetter till Sverige. Efter att vi landat i Göteborg sökte jag asyl och fick efter drygt ett år mitt uppehållstillstånd. Tyvärr splittrades jag och de som nu blivit mina vänner under denna tid då vi hamnade i olika orter i Sverige.

Jag hamnade först i Bokenäs men flyttades runt mellan olika orter där det fanns plats, samtidigt lärde jag mig svenska. Det var en jobbig tid, jag kände nästan inte någon alls, jag var rädd och kände mig utanför. När jag skulle handla mat blev jag förföljd av personalen i mataffären då de var rädda att jag skulle stjäla.

– Jag minns att jag kunde andas ut för första gången när jag fick en egen lägenhet i Uddevalla. Efter det var det jag själv som bestämde över mitt liv samt vart och när jag skulle flytta. På dörren står mitt namn och jag har för första gången i mitt liv fått mänskliga rättigheter, berättar Zamzam.

Bild på Zamzam och hennes handledare Britt-Marie Nyberg på kundytan på servicekontoret Trollhättan. Foto: Pontus Holgersson

Hur hamnade du på Skatteverket?

– Efter lång väntan ordnade Arbetsförmedlingen en praktikplats till mig. Det var på servicekontoret i Trollhättan som jag började den 1 december förra året, berättar Zamzam.

Det var nervöst och svårt i början, jag tyckte alla pratade snabbt och jag hade svårt att förstå. Men jag fick jättebra stöd från alla kollegor som brydde sig och hjälpte mig.

Under första praktikperioden på tre månader blev Zamzam ett välbehövligt språkstöd ute på golvet bland kunderna på servicekontoret. Hon hjälpte även till med e-tjänster, blanketter och enklare ärenden. Zamzam är dock väldigt noga med att berätta att det i första hand alltid är svenska som gäller när hon hjälper kunderna. För hennes och deras skull.

Zamzam fick sedan förlängt en ytterligare praktikperiod och känner självförtroendet öka, svenskan blir bättre samtidigt som hon blir säkrare på arbetsuppgifterna. Hennes språkkunskaper är en värdefulla tillgång på servicekontoret i kontakten med andra nyanlända som inte alls kan svenska eller engelska.

– Jag trivs väldigt bra här i Sverige, med jobbet och kollegorna. Jag kan vara mig själv och får lära mig massor hela tiden. Jag vill lära mig för att kunna hjälpa kunderna. De blir glada om de får hjälp och jag får göra skillnad. Jobbet hjälper mig också att glömma tiden som varit, berättar Zamzam som nu är gift och har en treårig son.

I slutet av maj fick Zamzam sommarjobb på servicekontoret i Trollhättan till och med september och är ivrig att lära sig mer.

Bild på servicehandläggaren Israa Daebes och Zamzam Ali Abdi på servicekontoret i Trollhättan. Foto: Pontus Holgersson

– Zamzam är väldigt lättlärd och duktig. Hon har en stor portion ödmjukhet samtidigt som hon har en god insikt i vad det innebär att jobba för myndigheter, säger Carina Nicander Olsson, sektionschef på servicesektion 4.

Carina berättar att Zamzam och hennes andra praktikanter är värdefulla ambassadörer för Skatteverket. De berättar för sina vänner hur det svenska samhället fungerar och är uppbyggt.

– Praktiken är en riktig vinn/vinn-situation. Skatteverket får ett viktigt språkstöd och ambassadörer utåt samtidigt som praktikanterna får en värdefull praktik som säkert kommer att underlätta för dem att få framtida arbeten.

Vi är glada över att få ha Zamzam och de övriga praktikanter här hos oss. De historier de bär med sig och berättar om berör mig väldigt mycket vad gäller människors livsöden och lika värden. Jag hoppas fler kollegor till mig hänger på och ordnar fler praktikplatser för våra duktiga nyanlända, säger Carina.

Text och bild: Pontus Holgersson, Skatteverket