Tänk på det här när du jobbar hemifrån

Variation och pauser är ledorden för den som arbetar hemifrån, säger Arbetsgivarverkets arbetsmiljöexpert Tarja Nevala.

Vi är många som har bytt ut kontoret mot köksbordet i dessa dagar. Även om långt ifrån alla arbetsuppgifter lämpar sig för hemarbete är det många statliga medarbetare som utan större problem kan ställa om till att arbeta hemifrån. 

För arbetsmiljön gäller samma saker oavsett var man arbetar, enligt Arbetsgivarverkets arbetsmiljöexpert Tarja Nevala:

– Det handlar om variation och om pauser, konstaterar hon.

– På kontoret kommer detta ofta automatiskt. Det finns fikatider och du påminns om att äta när det slamrar i lunchrummet. Du går iväg till skrivaren, blir stående med en kollega vid kaffemaskinen eller sitter i olika mötesrum. Allt det här måste du själv tänka på när du sitter hemma, du måste ordna din dag så att du får variation och pauser.

Bild på Tarja Nevala vid köksbordet.Arbetsmiljöexpert Tarja Nevala via länk från sin hemarbetsplats.

Tarja Nevala sitter själv hemma och jobbar sedan tre veckor tillbaka och berättar om sina rutiner:

– På morgonen efter frukost plockar jag fram mina arbetsgrejer för att sedan ha köksbordet som min arbetsplats hela dagen. Jag går en promenad på kanske en kvart och när jag kliver in igen då är jag på jobbet. Under dagen brukar jag gå runt när jag pratar i telefon, eller kanske stå i friska luften på balkongen. Arbetsdagen avslutas med att jag plockar undan datorn när det är dags för middag. 

I övrigt gäller de vanliga råden för arbetsmiljön om att sitta bra, ha armbågarna mot underlaget när du skriver, skärmen i ögonhöjd och så vidare.

– Det viktigaste är att det fortfarande är säkert. En hemmafixad anordning av böcker och pallar för att kunna stå och arbeta måste vara stabil.

– Du får använda din kreativitet och hitta det som funkar för just dig.

Är det då en möjlighet eller ett nödvändigt ont att arbeta hemifrån?

– Det beror på ditt eget förhållningssätt till situationen. Fördelarna med att jobba hemma kan ju vara att man slipper pendla och sparar tid på det sättet men nackdelen kan vara att arbetstimmarna blir fler. Gränserna mellan arbetstid och fritid förändras och det hanterar vi olika.

– Fundera på hur det funkar för dig. Vissa arbetsuppgifter kanske inte lämpar sig att göra hemma. Prata med din chef och se vilka alternativ som finns.

Det som också är viktigt är att kraven och förväntningarna på den som arbetar ska vara lika tydliga som annars. Ju större flexibilitet desto viktigare är det med tydlighet.

– Återigen är det viktigt med dialogen här. Prata om hur det funkar för var och en och för arbetsgruppen, till exempel när ni ska vara tillgängliga. Det är bra med regelbundna avstämningar så att förväntningarna på varandra blir tydliga.

Och hur ska man tänka som chef när man ska ta ansvar för sina medarbetares arbetsmiljö utan att träffa dem fysiskt?

– Som chef har du samma uppdrag som alltid, att leda och stödja, var tydlig med vilka kraven är och vad du förväntar dig. Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret men medarbetarna har också ett ”skrikansvar”, vi förväntas säga till när något inte är bra. Om du som chef får signaler om att något inte står rätt till med en medarbetare, ja då kanske det är läge att åka dit eller agera på något annat sätt.

Hur tror du att det blir när det här är över?

– Jag tror att vi kommer att tycka att det är jättetrevligt att få mötas igen, IRL* är oslagbart.

*) In real life= i verkliga livet.