Fyra frågor om hur millennials ska lockas till statlig verksamhet

Millennials är den första generationen som har vuxit upp med internet och sociala medier. De är unga, välutbildade, ifrågasättande, konsumerar det mesta på nätet och lever sina liv i sociala medier. Hur ska vi som statliga arbetsgivare förhålla oss till den unga generationens önskemål kring arbetet? Om detta handlade Arbetsgivarverkets andra lunchföreläsning i serien Arbetsgivarpolitik och innovation.

Till vänster i bild syns moderator Sherlot Jonsson från Arbetsgivarverket och Sofia Kacim som föreläste om millennials vid Arbetsgivarverkets  lunchföreläsning

Arbetsgivarverket hade bjudit in Sofia Kacim till en lunchföreläsning om hur vi som statliga arbetsgivare ska tänka för att kunna attrahera den nya digitala generationen att arbeta i statlig verksamhet. Lunchföreläsningen, som är den andra i ordningen, ingår i föreläsningsserien om arbetsgivarpolitik och innovation. 

Sofia Kacim är kommunikationskonsult, retorikexpert och har bland annat  grundat det kvinnliga affärsnätverket Her Global Network. Hon föreläser om jakten på talangerna och uppmärksammades 2017 för utmärkelsen 101 Supertalanger av Veckans Affärer. Sofia Kacim är själv en millennial och under lunchföreläsningen fick vi höra hennes reflektioner kring hur vi som statliga arbetsgivare bättre kan förhålla oss och bemöta 90-talisterna som står i startgroparna för sin yrkeskarriär.  

Vad kan vi inom staten göra för att profilera oss mot din generation?
– Det viktigaste är att kunna berätta enkelt och målande om sin verksamhet – på rätt platser och i rätt kanaler. Story-telling är grejen. Det ska vara användarvänligt och transparent för att vi 90-talister ska vilja ta till oss budskapen. 

Vilka är dina bästa tips till statliga arbetsgivare för att driva innovation och utveckla sin verksamhet?
– Spring inte på konsultbollen! Utan börja bygga upp ert varumärke som arbetsgivare inifrån genom att involvera medarbetarna. De är de som bär verksamheten och fler måste få visa vad de går för!

Vad tänker du om att arbetslivet blir mer gränslöst och flexibelt?
– Jag är en true believer av att jobba mobilt. Det väsentliga måsta vara leverans och resultat  – inte var och när arbetet utförs. Jag vet att vi millenials upplever att vi bär med oss jobbet hela tiden!

Vilka är de viktigaste parametrarna i framtidens ledarskap?
– Att vara nyfiken och ha koll på omvärlden - som ledare måste man vara en peoples person helt enkelt. Inte någon som tar på sig en tråkig chefskostym. Arbetsmarknaden, jobben och uppgifterna är liksom bådas – som man äger och ansvarar för tillsammans. Jag tror att man måste låta medarbetare få sprudla. Det kan man uppnå genom att ha en kultur där man hellre ber om ursäkt än ber om lov. Bland mina vänner är det också många som har sina privata passion projects vid sidan av jobbet och det måste uppmuntras.