Distansarbete

Nedanstående svar bygger huvudsakligen på regelverket för myndigheter under regeringen. För frivilliga medlemmar eller organisationer med servicekontrakt kan andra regler gälla.

Distansarbete

Öppna alla

Nedan följer ett antal frågor att ta ställning till som arbetsgivare:

  • Lämpliga arbetsuppgifter
  • IT-lösningar
  • Närvaro och tillgänglighet
  • Målstyrning och resultatuppföljning
  • Kostnader
  • Arbetsledning
  • Arbetstagarorganisationernas syn
  • Skriftlig överenskommelse
  • Arbetsmiljöansvar
  • Försäkringar
  • Utrustning
  • Tidsperspektiv
  • Organisatorisk tillhörighet
  • Omfattning av distansarbetet

Arbetstagare som utför arbete hemifrån/på distans omfattas av samma arbetstidsbestämmelser som övriga arbetstagare. Vissa arbetstagare som normalt utför arbete i hemmet har dock förtroendearbetstid (4 kap. 29 § villkorsavtalen). Om omfattningen av distansarbetet blir stort bör arbetsgivaren och medarbetaren teckna en överenskommelse om vilka villkor som ska gälla för distansarbetet. Överenskommelsen bör bland annat innehålla uppgifter om distansarbetets omfattning, hur arbetsmiljöfrågan ska lösas i hemmiljön med mera samt hur överenskommelsen kan komma att upphöra.

Arbetstidsbestämmelser beskrivs i Arbetsgivarverkets skrift "Verksamhetsanpassa arbetstiden". Även arbetsmiljöreglerna får indirekt påverkan på arbetstiden. Utifrån 9 § i Arbetsmiljöverkets föreskrift "Organisatorisk och social arbetsmiljö" ska arbetsgivaren till exempel se till att arbetsuppgifter och befogenheter som tilldelas arbetstagarna inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivaren behöver regelbundet stämma av arbetstagarens arbetssituation.