Chef i staten
Beskrivning
Delegering av arbetsgivaransvaret ställer höga krav på chefer att förstå den gemensamma statliga arbetsgivarpolitiken och vara tydliga arbetsgivarföreträdare.
Syftet med utbildningen är att ge dig som är ny chef i staten en introduktion i vad det innebär att företräda en statlig arbetsgivare. För att kunna hantera olika typer av arbetsgivarfrågor säkerställer vi att du får baskunskaper i arbetsrätt med särskilt fokus på den statliga sektorn, våra kollektivavtal samt lönebildning och lönesättning.
Kurslängd
2 dagar, den 15 & 20 september
Innehåll
- Statlig arbetsgivarpolitik och chefens roll som arbetsgivarföreträdare
- Den statliga värdegrunden
- Statlig arbetsrätt, grundläggande om att anställa i staten, arbetsskyldighet, disciplinpåföljd, bisysslor m.m.
- Lönebildning och lönesättning – det lönesättande chefens roll och ansvar
Målgrupp
Nya chefer i staten med direkt personalansvar (lönesättande chefer). I mån av plats även andra chefer i staten som har behov av baskunskaper i arbetsgivarfrågor.
Denna utbildning är inte avsedd för dig som är HR-chef eftersom du behöver fördjupade kunskaper i arbetsgivarfrågor. Se övriga öppna utbildningar.
Ansvarig
Ana Gnospelius
Kursavgift
2 800 kr