arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Vill du granska investeringsrådgivning och nya affärsupplägg?

  • Yrkesroll

    Finansekonom

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 januari

  • Sök jobbet senast

    9 februari

Om jobbet

Har du kunskaper om finansiella produkter och värdepappershandel? Vill du, tillsammans med kunniga och hjälpsamma kollegor, bidra till ett stabilt finansiellt system och ett stärkt konsumentskydd? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet


Som finansinspektör på avdelningen Uppförandetillsyn är du med i arbetet att stärka Finansinspektionens (FI:s) tillsyns-, analys- och ingripandeförmåga gentemot värdepappersbolagen och försäkringsförmedlarna. Även liknande arbete gentemot fondbolag och fonder kan ingå i arbetsuppgifterna.

Du kommer att arbeta brett över avdelningens ansvarsområde med fokus på tillsynsinsatser genom löpande tillsyn, fördjupade analyser och kartläggningar. Att granska vissa delar i tillståndsprövningar ingår också i rollen. På sikt kommer du även delta i undersökningar. Fokusområden inkluderar tillsyn och analys av företagens interna styrning och kontroll, transparens i kostnader och avgifter, granskning av rådgivningsdokumentation samt analys av nya affärsupplägg.

Arbetet innebär samarbete och kontakt med andra avdelningar inom FI, samt med företag som står under vår tillsyn liksom eventuellt branschorganisationer och andra myndigheter.

Din utbildning och erfarenhet


Vi söker dig som
  • har relevant akademisk examen inom ekonomi eller juridik eller motsvarande
  • har kunskap om finansiella produkter och värdepappershandel
  • uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du                                                                  
  • har erfarenhet av investeringsrådgivning, produktutveckling, regelefterlevnad eller riskhantering inom värdepappersområdet
  • har erfarenhet av granskningar/revision/tillsyn
  • tidigare arbetat inom relevant myndighet eller branschorganisation
  • har kunskap om delar av de relevanta regelverk som berör värdepappersbolag och aktörer i värdepappersmarknaden.

Om dig


I det här jobbet behöver du
  • planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
  • bidra till ett gott samarbete
  • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
  • ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.

Bra att veta


Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet



Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.

Anställningsform:


Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Omfattning:


Heltid

Kontaktperson:


I denna rekrytering samarbetar Finansinspektionen med Experis/Jefferson Wells. För information om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsult

Therese Thunström, therese.thunstrom@jeffersonwells.se, 0730- 62 33 72.

 

Catrin Hådén, tf. avdelningschef, 08-408 984 44

Sista ansökningsdag:


2023-02-09

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat