arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Vi söker handläggare av solcellsärenden

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 september

  • Sök jobbet senast

    15 september

Om jobbet

Energimyndigheten arbetar med förnybar energi, klimatinsatser, bättre teknik och smartare energianvändning. Vår vision är ett hållbart energisystem. Här arbetar ca 400 medarbetare inom fem olika avdelningar.  
 
Nu söker vi två vi handläggare som framförallt kommer att arbeta med ansökningar rörande solcellsansläggningar inom systemet för elcertifikat och systemet för ursprungsgarantier.  
Elcertifikatsystemet är ett ekonomiskt stöd för producenter av förnybar el och har funnits i Sverige sedan år 2003. Ursprungsgarantier ska garantera ursprunget på el. Elproducenter får en garanti av staten för varje producerad megawattimme (MWh) el. Läs mer om elcertifikat och ursprungsgarantier på energimyndigheten.se. 
På enheten är vi sexton medarbetare som ansvarar för myndighetsutövning kring elcertifikat och ursprungsgarantier, samt utredning på olika nivåer.  
 
Dina arbetsuppgifter 
Du kommer att arbeta med handläggning av ärenden rörande solcellsstöd. Du granskar underlag från aktörer och ser till att informationen är komplett och överensstämmer med gällande regelverk för att därefter ta beslut. Du har via telefon och mail löpande kontakt med olika aktörer som söker solcellsstöd och hanterar ansökningar om tilldelning av ursprungsgarantier och elcertifikat. Arbetet sker i nära samarbete med de berörda aktörerna och innebär dagliga externa kontakter. Arbetet kan även komma att innefatta sk skrivbordstillsyn som exempelvis omprövning av industriföretag med undantagstillstånd. 

Din profil 
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, exempelvis jurist, ekonom eller statsvetare. Du kan vara nyutexaminerad eller med något års arbetslivserfarenhet. Du ska ha erfarenhet av administrativt arbete och gärna erfarenhet av arbete med externa kontakter per mail och telefon.  
Du arbetar självständigt och strukturerat med dina arbetsuppgifter. Du har mycket god kommunikativ förmåga och kan tydliggöra myndighetens regelverk och beslut. Som person är du serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande och du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt. Det är naturligt för dig att kommunicera tydligt på både svenska och engelska både i tal och skrift.  
Vid tillsättning kommer mycket stor vikt att läggas vid personliga egenskaper. 
Välkommen in med din ansökan!
 
Varaktighet/Arbetstid 
Visstidsanställning 12 månader från startdatum. Heltid. 
 
Tillträde 
Enligt överenskommelse 
 
Ansökan 
Sista ansökningsdag:15 september?2019 
Energimyndigheten?sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten. 
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i centrala Eskilstuna. 
   
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom ansökningsformuläret på vår hemsida - märk då din ansökan med dnr 2019-020459.
  
Kontaktpersoner 
Zinaida Kadic, enhetschef, tel. 016-544 22 89 
 
Fackliga kontaktpersoner 
Susanna Widstrand, SACO-S, tel. 016-544 24 65 
Eva-Karin Magnusson, ST, tel. 016-544 21 94