arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetsutvecklare med kunskap om digitalisering och innovation

  • Yrkesroll

    Verksamhetsanalytiker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 juli

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi arbetar med visionen att göra pensioner enklare och för att lyckas med det behöver vi arbeta kundcentrerat. För oss betyder det att designa lösningar ur insikter om kundens behov, med utgångspunkt från vårt samhällsuppdrag och de möjligheter som teknik ger. Myndigheten är mitt i en agil transformation. Om du trivs i en föränderlig miljö – med stora möjligheter att påverka utformningen av metoder och arbetssätt, med höga förväntningar på självledarskap, och i en starkt värderingsdriven organisation – kan det här vara den möjlighet du väntat på.

Produktionsavdelningen ansvarar för kundservice, hantering av kundärenden och produkt- och tjänsteutveckling för alla försäkringsprodukter som Pensionsmyndigheten ansvarar för. På avdelningen arbetar drygt 1200 medarbetare, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Du kommer att arbeta i gruppen för verksamhetsutveckling och innovation som ansvarar för agil produktledning, verksamhetsutveckling, tjänstedesign, CX, digitalisering och robotteknik.

Som verksamhetsutvecklare arbetar du med att identifiera kundernas och verksamhetens behov. Du leder och deltar i analys-, innovations- och designarbete för att omsätta kundinsikter till nytta i tjänster och handläggningsstöd.

I rollen som verksamhetsutvecklare arbetar du med olika uppdrag och ämnesområden. Det kan t ex handla om att:
• analysera behoven inför framtagandet och utvecklingen av ett nytt kärnsystem.
• omsätta kommande lagändringar till olika utvecklingsinsatser, med kundernas och verksamhetens behov i fokus.
• analysera hur vi bättre kan möta kundernas behov för att öka användningen av våra digitala tjänster, eller skapa nya tjänster.
Arbetet bedrivs både självständigt och i tvärfunktionella team, beroende på uppdragens karaktär.
Utbildning och erfarenhet:
För att lyckas i rollen ska du ha:
• Stor vana av it-relaterad verksamhetsutveckling
• Flerårig erfarenhet av att driva verksamhets- och tjänsteutveckling med fokus på digitalisering
• Erfarenhet av att planera och leda analysarbete i en agil organisation och i tvärfunktionella team
• Erfarenhet av att arbeta i en innovationsfrämjande utvecklingsprocess och av att etablera innovativa arbetssätt i en större organisation
• Akademisk examen eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer har gett likvärdig kompetens

Det är meriterande om du har:

• Certifiering som verksamhetsanalytiker eller innovationsledare
• Erfarenhet av arbete med servicedesign/tjänstedesign
• Erfarenhet från en organisation med kunskapsintensiv och kunddriven verksamhet, gärna från pensions- eller finansbranschen.
• Erfarenhet av att arbeta som projektledare

Egenskaper:

Vi söker dig som tycker att det är stimulerande att arbeta med komplexa frågor. Du har ett helhetsperspektiv, samtidigt som du koordinerar, samordnar och driver arbetet framåt.

För att passa i rollen är det viktigt att du är en god kommunikatör och har förmåga att visualisera och förklara saker på ett enkelt och lättbegripligt sätt, både på strategiskt operativ nivå. Det är viktigt att du har ett utforskande och lösningsorienterat arbetssätt och kan känna av situation och anpassa ditt stöd därefter.
Du är intresserad av att på djupet förstå behov och processer och att omvandla behov till nytta för kunder och verksamhet. Du får energi av att hitta och införa förbättringar och nya innovativa arbetssätt.
Eftersom all dokumentation sker på svenska krävs flytande svenska i tal och skrift.

I urvalet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt:

Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm, Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Växjö, Visby eller Halmstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:

För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Gruppchef Joakim de Leeuw, tel. 072-210 20 70.

Fackliga representanter:

Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53
Linda Modin, Saco, tel. 010- 454 33 66

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Verksamhetsanalytiker

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid 100% Tillsvidare -