arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetsutvecklare- arbetsmiljö, till Försäkringskassans HR avdelning

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Personalutvecklare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 juli

  • Sök jobbet senast

    25 augusti

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Vill du vara med och utveckla Försäkringskassans verksamhet och HR-arbete? Försäkringskassan söker dig som är engagerad och driven för att tillsammans med arbetsmiljöenhetens andra kompetenta medarbetare utveckla myndighetens HR-arbete.

HR-avdelningen på Försäkringskassan styr, stödjer och följer upp det arbetsgivarpolitiska området. I uppdraget ingår bland annat att verka för god arbetsmiljö, ge förutsättningar för gott ledarskap och medarbetarskap samt arbeta med helheten kring arbetsmiljö och hälsofrågor inom myndigheten. Arbetsmiljöenheten ansvarar för att myndighetens chefer får tillgång till det stöd som krävs för att styra och leda verksamheten och försörjer dem med beslutsunderlag inom HR-området.

Verksamhetsutvecklare till Försäkringskassans HR-avdelning

Arbetsmiljöenheten är en del av HR avdelningen vid Försäkringskassan. Enheten är verksam inom områdena likabehandling, arbetsmiljö och hälsa. Utöver denna tjänst finns HR-specialister inom enheten som arbetar både med operativt och strategiskt perspektiv inom området.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som Verksamhetsutvecklare inom arbetsmiljöenheten arbetar du med kort- och långsiktiga myndighetsövergripande HR-frågor inom området likabehandling, arbetsmiljö och hälsa. Du bidrar aktivt till att omsätta den statliga arbetsgivarpolitiken i Försäkringskassan för att uppnå målen med myndighetens uppdrag.

Arbetsuppgifterna innebär att du svarar för att utveckla och förvalta modeller och system för styrning och uppföljning inom arbetsmiljöområdet samt sammanställa, analysera och presentera ledningsinformation och verksamhetsresultat. Arbetsuppgifterna förutsätter att du följer och är väl insatt i utvecklingen inom arbetsmiljö- och hälsoområdet samt att du har förmåga att analysera ny information och omsätta i konkreta planer för verksamheten. Du kommer i flera sammanhang driva utvecklingsaktiviteter och inta rollen som processledare, specifikt för Försäkringskassans utveckling av aktivitetsbaserade arbetssätt, digitala stödtjänster inom området och även hälsofrämjande arbete. Du kommunicerar med och ger kvalificerat stöd till Försäkringskassans ledning, chefer och övriga funktioner inom HR, samt samarbetar med myndighetens arbetsmiljö- och fackliga organisation.

Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

För att trivas i rollen tror vi att du behöver vara positiv och målinriktad inför att ta dig an nya utmaningar och verka för att driva Försäkringskassans arbetsmiljöarbete framåt på flera nivåer.

Vi söker dig som:

  • har relevant högskoleexamen eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • har flerårig erfarenhet av HR-arbete inom arbetsmiljöområdet, på såväl strategisk som operativ nivå
  • har mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga i tal och skrift
  • är analytisk, strategisk, strukturerad och kvalitetsmedveten
  • är mål- och resultatinriktad samt samverkar väl med andra och bidrar till goda relationer
  • har god samarbetsförmåga och strävar efter att uppnå gemensamma mål
  • har stor initiativkraft och kan arbeta självständigt utifrån givna uppdrag

Det är meriterande om du:

  • har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
  • har goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
  • har goda kunskaper i projektledning
  • har erfarenheter av digitaliseringsprojekt
  • har erfarenhet från utveckling av aktivitetsbaserade arbetssätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm (Telefonplan). Resor i tjänsten förekommer.

Kontakt


Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Sofia Lindgren, 010- 111 58 99 (tillgänglig vecka 33 och34) HR-specialist Maria Esplund, 010-111 80 33 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga kontaktpersoner är för fackförbundet ST Johan Almén, 010- 119 27 54. För Saco-S Daniel Rander, 010-116 28 77 och för Seko Irre del Barba, 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 25 augusti 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Intervjuer kommer att ske under senare delen av september.