arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetsstrateg med lust och mod att förändra

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 september

  • Sök jobbet senast

    30 september

Om jobbet

Verksamhetsstrateg med lust och mod att förändra

Som verksamhetsstrateg på Kronofogden kommer du få en viktig roll i vårt utvecklings- och förändringsarbete.

Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som underlättar för medarbetare, kunder och vårt samhälle.

Inom Kronofogden har vi nyligen bildat verksamhetsstödsavdelningen. Avdelningen består av tre enheter med ett fyrtiotal medarbetare fördelade på ledningsstödsenheten, redovisningsenheten och infrastrukturenheten, avdelningen ansvarar för myndighetens analys- och ekonomiarbete, infrastruktur samt utredande och administrativa arbete. Det omfattar bland annat finansiell styrning, rapporteringar till regeringen, verksamhetsplanering- och uppföljning, administrativt stöd, myndighetens redovisning, krisledning samt fysisk säkerhet.

 

Dina arbetsuppgifter:


Som verksamhetsstrateg arbetar du med strategisk verksamhetsutveckling, vilket innebär strategiskt, myndighetsövergripande utvecklingsarbete. Dina uppdrag får du direkt från verksamhetstödsdirektören vilket innebär att du kommer arbeta nära ledningsgruppen och Rikskronofogden. Du arbetar också tillsammans med chefer och andra strategiska funktioner inom myndigheten. Du är van vid att planera, driva och genomföra workshoppar med chefer och medarbetare. Du driver processer från start till mål. Du dokumenterar och förmedlar dina resultat i rapporter och presentationer.

Du driver ett systematiskt utvecklings- och förbättringsarbete, vilket innebär att du framgångsrikt utvecklar, genomför och säkerställer effekt. Det gör du bl.a. genom att tillsammans med avdelningens chefer och andra på myndigheten effektivisera befintliga processer och införa bättre och enhetliga arbetssätt. Att skapa bättre förutsättningar för våra medarbetare, få ihop olika delar i myndigheten som hänger ihop och förbättra förutsättningarna för lärande, utveckling och förbättring blir centrala delar i ditt arbete.  

Rollen är ny inom myndigheten och du kommer ha möjlighet att påverka rollens utformning.

Vi söker dig som har:


- En akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avser vi minst 180 högskolepoäng alternativt 120 poäng i tidigare system
- Erfarenhet från verksamhetsutvecklingsarbete på strategisk nivå.

Du har personliga egenskaper som innebär att:


Du har förmågan att omsätta strategier till taktiska och operativa aktiviteter som ger önskad effekt. Du kan utveckla genom ständiga förbättringar och har analytisk förmåga med ett helhetsperspektiv där du förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra.  Du har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang  samt har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö.

Det är meriterande om du har:


- erfarenhet av produktionsstyrning/daglig styrning
- erfarenhet av uppföljning av produktionsprocessers effektivitet
- arbetat med Lean och ständiga förbättringar
- chefserfarenhet från offentlig förvaltning.

 

Information om oss och jobbet


Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som utredare. Resor i jobbet förekommer. 

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besök vår https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html.

 

Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

 

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets HR-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Fast

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning