arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetssamordnare till Rättsavdelningen, enheten omprövning

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 januari

  • Sök jobbet senast

    29 januari

Om jobbet

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?

Enhetens uppdrag


Rättsavdelningens uppdrag är att ansvara för rättslig styrning, rättsligt stöd och regelefterlevnad på myndigheten.

Enheten Omprövning är en av sju enheter på Rättsavdelningen och myndighetens centrala omprövningsfunktion, vi omprövar beslut enligt de arbetsmarknadspolitiska förordningarna.     

Förutom vårt huvuduppdrag ingår i vårt ansvarsområde även att:

- Stödja myndigheten med rättsliga ställningstaganden för att myndighetsutövningen ska bli så rättssäker och effektiv som möjligt.
- Granska, analysera, återkoppla och återrapportera insikter och lärdomar av myndighetens fattade beslut.        
- Överlämna överklaganden till domstol   

På enheten Omprövning är vi totalt drygt 50 medarbetare fördelade på tre sektioner, i varje sektion arbetar både handläggare och kvalificerade handläggare.

 

Beskrivning av tjänsten


Tjänsten som verksamhetssamordnare på enheten Omprövning är bred och du kommer ges möjlighet till att arbeta med varierande arbetsuppgifter både individuellt och tillsammans med andra. Du är ett nära stöd till enhetschef när det gäller ledning, styrning och uppföljning av verksamheten.

Rollen som verksamhetssamordnare innebär ett nära samarbete med ledningsgrupp och medarbetare som bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.

Du förväntas driva förändrings- och utvecklingsarbete och arbeta med att samordna, styra, analysera och följa upp verksamheten både ur ett strategiskt och operativt perspektiv. Du ansvarar för och samordnar enhetens arbete kring verksamhetsplanering, remisser, riskanalyser och rapportskrivande kring våra insikter.

Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera, planera och att ta ansvar för att slutföra uppgifter i tid. I arbetet krävs en god analytisk förmåga, ett stort engagemang och en vilja att bidra. Att vara lyhörd och lojal mot enhetens uppdrag och verksamhet är av vikt.

Du kommer att representera enheten i olika samarbetsforum och vara sammanhållande i olika uppdrag inom enheten och med våra samarbetspartners.

God förvaltning är vår ledstjärna!

 

Grundläggande krav för tjänsten


- Relevant högskoleutbildning om 180 hp (120 poäng enligt tidigare system).
- Genomgått Arbetsförmedlingens interna grundutbildning och har minst ett års erfarenhet av arbete vid Arbetsförmedlingen.
- Mycket god kommunikativ förmåga att uttrycka sig på svenska i både tal och skrift.

 

Övriga meriter för tjänsten


- God kunskap om den statliga arbetsmarknadspolitiken, God förvaltning och Arbetsförmedlingens verksamhet på olika nivåer.
- Erfarenhet av att arbeta med att analysera och följa upp verksamhet både ur ett strategiskt och operativt perspektiv.

Nu söker vi dig som vill bidra till utveckling av vår enhet och Rättsavdelningen. Vi söker dig som är prestigelös, kunnig, driven och effektiv. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss i vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din del som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med

Arbetsförmedlingens medarbetarskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:


- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande


Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsorten är Östersund.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 2023-01-29.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning