arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Växeltelefonist med tilläggsuppgifter som receptionist

  • Yrkesroll

    Växeltelefonist

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 oktober

  • Sök jobbet senast

    26 oktober

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 

 

Arbetsuppgifter

Telefonväxelns viktigaste uppgift är att snabbt, korrekt och professionellt hantera och förmedla inkommande samtal till arton domstolar.

Som telefonist är ditt uppdrag att utreda vad den som ringer vill och avgöra om samtalet ska kopplas vidare eller om du själv, med hjälp av verksamhetsstöd och andra sökfunktioner, kan svara på frågan. Målsättningen är att så långt som möjligt kunna ge svar direkt i telefonisttjänsten.

I arbetsuppgifterna som telefonist ingår även att vara kundansvarig och kontaktperson gentemot 3-4 av våra domstolskunder och att uppdatera uppgifter i olika IT-system som används i växelarbetet.

I arbetsuppgifterna som receptionist ingår att ge service till våra besökande, besökshantering, administrera passerkort, viss hantering av lås och larm m.m. Dessutom har vi ett rullande schema med cirka 7 veckors intervall där man har ansvar för övervakning och stängning efter avslutade förhandlingar. Vid dessa tillfällen kan det bli aktuellt med arbete efter ordinarie kontorsarbetstid.

För att säkerställa hög kompetens hos våra telefonister har vi som krav att alla ska genomgå en intern utbildning för växeltelefonister.

Kvalifikationer

I rollen som växeltelefonist och receptionist är du domstolarnas ansikte utåt och ofta den första kontakt allmänheten har med en domstol. Detta ställer mycket höga krav på förmågan att ge ett gott och professionellt bemötande samt hög service.

Du har gymnasiekompetens, mycket god datorvana samt uttrycker dig väl på svenska och engelska. Minst ett par års aktuell erfarenhet av telefoni i växel eller kundtjänst är ett krav. Det är meriterande med erfarenhet från arbete i en statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet samt språkkunskaper utöver svenska och engelska.

Du har utpräglad känsla för service och tycker om att hjälpa andra människor. Du är också positiv, ansvarstagande, flexibel, noggrann, och har ett gott omdöme. Du trivs med att arbeta i ett högt tempo.

Eftersom vi arbetar i team är det viktigt att du har lätt att samarbeta och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du medverkar aktivt till utveckling av verksamheten. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper och lämplighet för anställningen.

Vi erbjuder dig

Hovrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!

Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och massage.

Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiska.

Vilka är vi

Hovrätten för Nedre Norrland är en av landets sex hovrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål och ärenden som överklagas från de fem tingsrätter i Västernorrlands, Gävleborgs och Jämtlands län. Förutom att handlägga mål har hovrätten i uppdrag att utbilda fiskaler och assessorer i den 4-åriga domarutbildningen.

Hovrätten är belägen i centrala Sundsvall och har ungefär 40 medarbetare. Vid domstolen ingår en växel där fem medarbetare ger service till sjutton domstolar. Växeln har även ansvar för servicen i hovrättens och kammarrättens gemensamma reception.

Hovrätten för Nedre Norrland är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, god service, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Växeltelefonist

Lön

Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Provanställning t.o.m.