arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare

  • Ort

    Solna

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    28 oktober

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Är utredning en av dina starka sidor? Om du vill ha ett arbete med stor variation kan detta vara jobbet för dig.  

Dina arbetsuppgifter

Vi söker dig som kan arbeta övergripande med avdelningens verksamhetsplanering, budgetarbete och uppföljningar. Som utredare kommer du att genomföra utredningar samt projektleda t.ex. regeringsuppdrag och interna utvecklingsprojekt. I arbete ingår även att ta fram underlag för beslut och svara på remisser samt att representera avdelningen vid externa och interna möten. Utöver dessa arbetsuppgifter kan även andra uppgifter på myndigheten bli aktuella.

Din bakgrund och kompetens

Krav för anställning
Du har en högskoleutbildning inom statskunskap, hälsoområdet eller motsvarande. Du har flera års erfarenhet av arbete inom statlig myndighet i stabsliknande funktioner och kvalificerat utredningsarbete. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Vidare har du erfarenhet av:
  • Budgetarbete, verksamhetsplanering och uppföljning
  • Projektledning 

Meriterande

Det är meriterande om du har:
  • En projektledarutbildning och relevanta utbildningar om myndighetsarbete.
  • Erfarenhet av EU-och/eller internationellt arbete
  • Erfarenhet av arbete inom hälsosektorn på annan än statlig nivå
  • Erfarenhet av samordning
  • Kvalificerade kunskaper i Excel
  • Kunskaper i administrativa system ( t e x Stratsys)
  • Språkkunskaper inom något större europeiskt språk 

Dina egenskaper

Som utredare behöver du vara analytisk, strategisk, strukturerad och självständig. Andra viktiga personliga egenskaper är att ha en helhetssyn och att vara kommunikativ.

Om anställningen

Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Om avdelningen

Du kommer att arbeta på avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling. Avdelningen ansvarar för att samla in, följa och analysera data från olika källor samt utvecklar och driver effektiva system för att följa folkhälsan och övervaka sjukdomsförekomsten i befolkningen. Vi bedriver löpande övervakning för att följa hälsoläget, har hand om register och databaser, ansvarar för avgiftshantering och produktkontroll enligt lagstiftningen för tobak och e-cigaretter, ansvarar för IT, övergripande juridik och myndighetens marknadskontroll.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta avdelningschef Anders Tegnell, telefon 010- 205 23 68.

Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2018-10-28 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 03797-2018-2.1.1