arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare till enheten för behörighet

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 januari

  • Sök jobbet senast

    31 januari

Om jobbet

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – två behörighetsenheter och en statsbidragsenhet. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag. De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Vi söker nu utredare till en av behörighetsenheterna. Behörighetsenheterna handlägger ansökningar om legitimation och annan behörighet att utöva något av de 22 legitimationsyrkena inom hälso- och sjukvården för de som har en utbildning från EU/EES, Sverige eller från ett land utanför EU/EES. Vi utfärdar också intyg om aktuell behörighetsstatus.

Vi söker dig som vill

  •  utreda och handlägga ansökningar om behörighet samt fatta beslut i vissa ärenden
  •  besvara förfrågningar rörande behörighet
  •  utfärda intyg gällande behörighet
  •  delta i förbättringsarbete

Kvalifikationskrav

  •  juridisk eller annan akademisk utbildning som Socialstyrelsen bedömer vara relevant
  •  aktuell erfarenhet av ärendehandläggning på myndighet

Det är meriterande om du

  •  har erfarenhet av att arbeta med förbättrings- och utvecklingsarbete
  •  har erfarenhet av yrkeskvalifikationsdirektivet 
  • har erfarenhet av behörighetsärenden
Arbetet ställer krav på att du har en mycket god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Det ställs också krav på att du har en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat förhållningssätt, är flexibel samt bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egen-skaper.

Anställningsinformation


Anställningen är en tillsvidaretjänst med start snarast efter överenskommelse. Socialstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning. Tjänsten omfattar heltid med placering i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-34045/2019.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Åsa Wennberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Månadslön.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat