arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare med mycket goda kunskaper om assistansersättning

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 september

  • Sök jobbet senast

    18 september

Om jobbet

Vill du vara med och forma framtidens socialförsäkring?

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) är en analys- och tillsynsmyndighet som granskar och utvärderar socialförsäkringsområdet. ISF analyserar rättssäkerhet, administrativ effektivitet och effekter för individ och samhälle. I uppdraget ingår bland annat att granska Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och relevanta delar av Skatteverket.

På ISF arbetar i nuläget ett 50-tal personer varav en majoritet är utredare med grund- eller forskarutbildning inom bland annat epidemiologi, företagsekonomi, juridik, medicin, nationalekonomi, statistik, statsvetenskap och sociologi.

ISF erbjuder en kreativ och social arbetsmiljö där du har möjlighet att utvecklas i rollen som utredare. Du bidrar samtidigt till samhället genom att verka för en rättsäker och effektiv socialförsäkring. ISF är placerat i centrala Göteborg och vi sitter i ljusa och moderna lokaler vid Lilla Bommen. 

Arbetsuppgifter

Som utredare granskar, analyserar och utvärderar du frågor som främst rör rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringen. Arbetet bedrivs i projektform och du arbetar som projektledare eller projektmedarbetare i ett eller flera projekt. Tillsammans med andra medarbetare med olika utbildningsbakgrunder initierar, strukturerar och driver du utredningar med hög kvalitet från projektidé till färdig granskningsrapport inom givna tidsramar. Du deltar i arbetet med att identifiera relevanta granskningar, att hitta lämpliga analysmetoder samt att utifrån olika perspektiv med helheten i fokus bidra till en allsidig belysning av olika frågeställningar.

Som utredare deltar du också i arbetet att besvara remisser från regeringen.

Ett projekt pågår från några månader upp till ett år eller längre och resulterar i en rapport som lämnas till regeringen och de verksamheter som granskas.

I arbetet ingår att:

  • delta i arbetet med att ta fram idéer till nya projekt
  • identifiera relevanta metoder för utvärdering och analys
  • samla in och analysera kvalitativ eller kvantitativ data
  • skriva rapporter och korta sammanfattningar
  • presentera resultaten i olika sammanhang
  • ha kontakter med de verksamheter som granskas, Regeringskansliet, forskarvärlden, andra nätverk och media.
En del projekt genomförs på uppdrag av regeringen medan andra initieras av myndigheten.

Som medarbetare är du med och påverkar inriktningen på verksamheten. Exempel på projekt och rapporter hittar du på vår webbplats: www.inspsf.se.

Kompetens

Den utredare som vi nu söker ska ha
  • akademisk examen med flerårig arbetslivserfarenhet inom offentliga socialförsäkringsområdet
  • mycket goda kunskaper om assistansersättning för personer som behöver personlig assistans på grund av funktionsnedsättning.
Det är meriterande om du har goda kunskaper om andra socialförsäkringsförmåner för personer med funktionsnedsättning.

Det är också meriterande om du har erfarenhet av utredningar, analyser eller forskning inom socialförsäkringsområdet.

Arbetet kräver god förmåga att skriva och presentera granskningsresultat i rapportform på svenska med ett enkelt och begripligt språk (klarspråk). Du behöver kunna kommunicera resultaten till regeringen och berörda myndigheter samt andra målgrupper med varierande kunskap om socialförsäkringen. Du behöver också ha gott omdöme och personlig integritet.

ISF värdesätter särskilt förmågan att samarbeta i projektform tillsammans med andra professioner.

ISF lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Information och ansökan

ISF söker en utredare med placering i centrala Göteborg.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning med tillträde snarast möjligt.

I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina kunskaper och erfarenheter som matchar den kompetens och bakgrund vi efterfrågar.

För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschefen Ola Leijon, tel. 010-174 15 60.

Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-ansvarig, Caroline Carlsson, tel. 010-174 15 17.

Fackliga kontaktpersoner är Susanne Fahlén, tel. 010-174 15 32 och Ossian von Friesen, 010-174 15 54 för Saco.

Välkommen med din ansökan senast den 18:e september 2020.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

ISF tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat