arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare med fokus på kompetensförsörjningsfrågor

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 juni

  • Sök jobbet senast

    10 augusti

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).

Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.

Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 150 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Enheten för Kompetensförsörjning och livslångtlärande är placerad både i Västerås och i Hässleholm och har idag 12 medarbetare. Enheten ansvarar bland annat för myndighetens arbete med kompetensförsörjningsfrågor och strategisk samverkan inom området, övergripande valideringsfrågor, branschvalidering och är nationell samordningspunkt för den Europeiska Referensramen för Kvalifikationer (EQF) samt med internationella frågor.

Arbetsinnehåll

Vi söker dig som vill arbeta med utveckling och samordning av kompetensförsörjningsfrågor på nationell nivå. Arbetsområdet omfattar kompetensförsörjning med validering, branschvalidering och kvalifikationsreferensramens (SeQF) tillämpning, exempelvis kopplat till branschvalidering. Arbetet innebär kontakter och samverkan med andra myndigheter, arbetsmarknadens organisationer och regionala aktörer och arbete i projektform. Du förväntas att självständigt identifiera, formulera, analysera och lösa problem samt utföra komplexa uppgifter, exempelvis att driva utrednings- och utvecklingsarbete samt representera myndigheten i kontakter med externa aktörer. Arbetet kommer även innebära uppgifter kopplat till hantering av statsbidrag, som bedömning av ansökningar och uppföljning samt leda eller medverka i projekt. Utöver att kunna arbeta självständigt är det viktigt att du trivs att arbeta i team, då vi är en arbetsgrupp som tillsammans bygger upp, utvecklar och driver myndighetens arbete inom verksamhetsområdet och att en stor del av arbetet genomförs i samverkan med externa aktörer. Arbetet innebär inrikes och utrikes resor.

Krav på utbildning och erfarenhet

  • Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, motsvarande nivå 6 enligt SeQF 
  • Kunskap om och erfarenhet av system och strukturer för kompetensförsörjning på nationell nivå
  • Erfarenhet av att driva samverkansarbete
  • Erfarenhet av utredning och rapportskrivande samt muntliga presentationer på svenska och engelska

Kompetenskrav

  • Kunskap om arbetsmarknads- och utbildningsfrågor samt myndighetsstrukturer inom områdena
  • Kunskap om validerings- och kvalifikationsfrågor
  • Digital kompetens och god förmåga att hantera olika digitala verktyg

Meriterande

  • Erfarenheter av arbete med yrkesutbildning på systemnivå
  • Erfarenhet av arbete med valideringsfrågor inom utbildning och branschvalidering
  • Erfarenhet av arbete med kvalifikationer och kvalifikationsramverk
  • Projektledning eller motsvarande av t ex EU finansierade projekt
  • Internationell erfarenhet inom området

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen vill vi att du är kvalitetsmedveten, samarbets- och utvecklingsinriktad samt har en god kommunikativ förmåga. Du är en mål- och resultatorienterad person som arbetar strukturerat och har den drivkraft och självständighet som krävs för att driva arbetet framåt. Du har ett positivt förhållningssätt, ett gott omdöme och ett bra bemötande såväl inom som utom organisationen. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort: Västerås eller Hässleholm.

Möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Christer Bergqvist 010-209 01 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Åsa Grönhaug 010-209 01 34 eller HR-specialist Sofia Jäderén 010-209 02 47. Kontaktpersoner fackliga frågor är för Saco-S Erika Svanberg, 010-209 02 42 och för ST Senad Svraka 010-209 01 17.

 För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 10 augusti 2022.  Du ansöker nedan via "ansök". Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat